‘Eredivisie Live’: van club, voor supporter

‘Eredivisie Live’ wordt de naam van het nieuwe voetbalkanaal met live wedstrijden uit de eredivisie. Het kanaal, dat op 29 augustus van start gaat, is te zien via UPC, Tele2 en Digitenne (KPN). De onderhandelingen met Ziggo (voorheen Casema, @Home en Multikabel) zouden vanochtend worden afgerond. Eredivisie Live zou vanmiddag worden gepresenteerd in Utrecht.

Voetballiefhebbers kunnen voor 10 tot 15 euro per maand een abonnement nemen op het digitale kanaal (via een zogeheten set-topbox). Voorlopig kunnen alleen klanten van UPC en Tele2 per wedstrijd betalen. De andere aanbieders zijn technisch nog niet zover, zegt Paul Römer, directeur van Endemol Nederland. Endemol heeft een aandeel van 20 procent in het nieuwe voetbalkanaal.

„Het thema van de reclamecampagne wordt It must be love„, zegt Römer. „Eredivisie Live is het kanaal van de clubs voor de supporters. Allemaal mensen die passie en liefde hebben voor de voetbalsport.” Eredivisie Live richt zich met name op het weekend: vrijdag zendt men één live wedstrijd uit, zaterdag en zondag twee. Op maandag wordt nagepraat. De rest van de week worden samenvattingen van de afgelopen speelronde herhaald, is er een sportjournaal met meer dan alleen voetbal en zijn er uitzendingen per club (Ajax, PSV en Feyenoord TV).

Eredivisie Live heeft enkele bekende gezichten aangetrokken: Theo Reitsma (ex-Studio Sport) verzorgt het wedstrijdcommentaar, Humberto Tan en Jan-Joost van Gangelen (ex-RTL Sport) presenteren de uitzendingen. Als analist heeft men onder andere de Engelse BBC-presentator en ex-spits Gary Lineker gecontracteerd. Zij werken niet volgens een redactiestatuut, zegt Römer, maar benaderen de sport wel „positief-kritisch en onafhankelijk”. „Dat was een belangrijke eis van de journalisten die wij hebben aangetrokken.” Wilfred Genee en Johan Derksen sluiten de dag af met een „lange column”, aldus Römer.

Het kanaal Eredivisie Live is ook te zien via mobiele televisie van KPN (via DVB-H).