Verdere inkrimping redactie De Pers

Dagblad De Pers gaat de komende maanden inkrimpen. De gratis krant moet acht redacteuren laten gaan. Over sluiting van de zaterdageditie wordt nagedacht. De Pers is de enige van de vier gratis kranten in Nederland die ook op zaterdag verschijnt. Er komt meer aandacht voor economie en minder voor kunst en cultuur.

De Pers heeft nu 51 redacteuren en dat moeten er 42 of 43 worden, bevestigt Ben Rogmans, uitgever van de gratis krant. „De ene helft vertrekt vrijwillig, van de andere helft worden de contracten niet verlengd. Ik ben wat al te enthousiast geweest met het aannemen van mensen. Dat heb ik enkele maanden geleden al aan de redactie gemeld. In het oorspronkelijke businessplan stonden 33 redacteuren; een redactie van 51 mensen was gewoon niet de afspraak met de aandeelhouders.”

Rogmans ontkent dat hij is teruggefloten door de eigenaar van De Pers, investeerder Marcel Boekhoorn. „Een aandeelhouder fluit niet. Maar als je je budget met 60 tot 70 procent overschrijdt, wil men natuurlijk wel weten hoe dat komt.” De Pers maakt nog steeds verlies, aldus Rogmans, maar dat ligt volgens hem „zeer aanzienlijk lager” dan ex-uitgever Cornelis van den Berg enige maanden geleden zei. Volgens Van den Berg was dat 60.000 euro per dag. De Pers verdubbelt volgens Rogmans dit jaar waarschijnlijk de omzet ten opzichte van 2007. Bedragen wil hij niet noemen.

De Pers verschuift de focus van de krant enigszins in financieel- economische richting. Er komen meer pagina’s economie en minder cultuur. „Maar De Pers blijft een algemene krant. Met een opgewekte, blijmoedige toon”, zegt Rogmans. „Het wordt geen financieel dagblad.” Eind april verscheen een eenmalige financiële uitgave van De Pers. Dat bleek later een proefeditie.

De gratis krant heeft een totaal verspreide oplage van circa 440.000 exemplaren. Volgens Rogmans zal dat aantal eerder dalen dan stijgen. Ex-uitgever Van den Berg zei bij de start te willen groeien naar een oplage van 1 miljoen. Rogmans: „Dat gaan we zeker niet doen. Het is niet realistisch om zo’n aantal te willen verspreiden én een krant te willen maken voor hoogopgeleide lezers. Zoveel mensen bereiken tegen aanvaardbare distributiekosten, is niet mogelijk.” De Pers verspreidt 50 tot 60 procent van zijn oplage via het openbaar vervoer, een kwart in kantoren en de rest via winkels van onder meer Bruna. De test met huis-aan-huisbezorging krijgt waarschijnlijk geen vervolg, zegt Rogmans. Het aantal lezers per krant is te laag.