ABN Amro minder populaire werkgever

ABN Amro is fors gedaald op de lijst met populaire werkgevers. Vorig jaar was de bank nog de populairste werkgever onder studenten, nu blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van weekblad Intermediair dat de bank naar een tiende plaats is gezakt.

ABN Amro is eind vorig jaar verkocht aan een trio internationale banken en zal worden opgesplitst. Bijna wekelijks verschijnen er berichten over ABN’ers die overstappen naar andere banken of ontevreden medewerkers die vinden dat zij onheus bejegend worden door de nieuwe eigenaren. Dat doet het imago van de bank als werkgever duidelijk geen goed, zo blijkt uit het onderzoek.

Veel van de 2.200 ondervraagde studenten hechten blijkbaar grote waarde aan een zekere toekomst en kiezen niet voor de onzekere tijden die veel ABN Amro-werknemers tegemoet gaan. Branchegenoot Rabobank profiteert van de ellende bij ABN Amro en laat een opvallende stijging zien van de vijftiende naar een gedeelde zevende plaats (samen met mediaconcern Endemol).

Op nummer één in de ranglijst staat Philips (vorig jaar nog de vierde plek), gevolgd door KLM (vorig jaar derde), Shell (tweede in 2007), Unilever (een plaats gestegen), Coca-Cola (stond tiende) en Heineken (zesde, net als vorig jaar).

Het Rijk is de toptien binnengekomen op plaats negen (vorig jaar nog plaats dertien).

Intermediair liet ook speciaal de voorkeuren van high potentials, financieel studenten en rechtenstudenten meten. Bij hen staan respectievelijk Shell, ING en advocatenkantoor Loyens & Loeff op de eerste plaats.