Webstreepjelog: intiem én publiek

Web-log.nl is het oudste en grootste bloggers-portal in Nederland. Adverteerders vinden de weg naar de zeer persoonlijke dagboekjes – net als de tijdschrifttitels van moederbedrijf Sanoma.

Ze ogen soms wat gênant, de 400.000 particuliere blogs – waarvan de helft ‘actief’ wordt gebruikt – van Web-log.nl. Gebruikers storten hun hart uit en geven openhartige en intieme informatie; over chronische darmaandoeningen, over een gestorven kindje of over hoestende honden.

Web-log (door meer gevorderde bloggers enigszins neerbuigend ‘webstreepjelog’ genoemd) bestaat nu vijf jaar en is de oudste Nederlandstalige en gratis aanbieder van weblogs. Als gebruiker is het een kwestie van een inschrijfnaam kiezen, kleur en lettertype selecteren en schrijven maar, in een veld dat niet veel anders eruit ziet dan een e-mailformulier. Dankzij het eenvoudig te snappen programma van Web-log werd een eigen plek op internet ineens bereikbaar voor een groep die zich verder uitstrekte dan alleen de nerds en geeks.

Het fenomeen weblog werd in de Nederlandse kranten voor het eerst genoemd in 2000. Zo’n internetlogboek was toen vooral voorbehouden aan mensen die een website konden bouwen, zegt Frans Jan Boon, manager van Web-log bij uitgever Ilse Media: „Gewone mensen hadden geen ruimte om zich online te uiten.”

Boon verdeelt de gebruikers van Web-log nu ruwweg in drie categorieën: storytellers (lichtvoetige berichten), passiebloggers (nieuws over hobby of interesse) en persoonlijke bloggers (emoties uiten en delen met andere bloggers).

De grootste hype rond webloggen is wel voorbij, zegt Marco Derksen van weblog Marketingfacts. „Internetgebruikers kiezen vaker voor sociale netwerksites als Hyves en Myspace”, zegt Derksen. Ook zijn er volgens Boon meer online ‘vrijetijdsbestedingen’ bijgekomen, zoals video’s kijken.

Toch groeit het oudste Nederlandse bloggersportal nog steeds – en daarmee het potentieel voor adverteerders. Volgens de Stichting Internetreclame (STIR) steeg het procentuele bereik de afgelopen twee jaar van 14 naar bijna 24 procent, wat betekent dat bijna een kwart van alle internettende Nederlanders blogs van web-log.nl bezoekt (ter vergelijking: nieuwssite NU.nl heeft een bereik van 28 procent).

Onlangs heeft Web-log de blogs verdeeld in categorieën, zodat een gebruiker die bijvoorbeeld trefwoorden gebruikt als ‘zwanger’ automatisch onder de categorie ‘baby’ wordt geschaard. Handig voor de producenten van luiers, die selectief banners kunnen plaatsen bij juist die weblogs die de doelgroep onder ogen komen. „Het is de authenticiteit van de weblogs die adverteerders aantrekt”, zegt Joris Boon, manager van Ilse Media.

Maar webloggers zijn ook handig voor iets anders: behalve adverteerders trekken kan Ilse Media, dat voor 100 procent dochter is van Sanoma Uitgevers (Libelle, Donald Duck en VT Wonen), ook een beroep doen op de inhoud van de door internetgebruikers geschreven weblogs. Zo deed Flair een oproep aan Web-loggebruiksters om hun ervaringen met zwangerschap en kinderen te publiceren in de speciale uitgave ‘Mama’s met flair’. Het complete tijdschrift was gevuld met user generated content: verhalen, anekdotes en foto’s werden geleverd door gebruiksters van Web-log.

Bijvoorbeeld door Nicole Schoutens van Limburgsblond.web-log.nl, moeder van Bo. Leuk was het, vond Schoutens, om haar eigen verhaal terug te lezen. En ze was trots dat er foto’s van Bo bij stonden: „Dat vindt iedere moeder geweldig!” Als dank kreeg ze een exemplaar van Flair thuis gestuurd.

Dagelijks worden volgens Boon „een paar honderd” weblogs aangemaakt, hoewel een deel daarvan vroeg of laat weer stopt. „Het is net als met een abonnement op de sportschool: mensen vinden het een tijdje leuk, maar zijn er op enig moment op uitgekeken”.