Goed rondkijken en vooral goed opletten

Autorijden is veiliger geworden, maar de verzekeringspremie gaat niet vanzelf omlaag.

„Met wat zoeken is meer dan 150 euro te besparen.”

Een auto verzekeren zou nu veel goedkoper moeten zijn dan een paar jaar geleden. Want autorijden is nog nooit zo veilig geweest. Denk bijvoorbeeld aan de vervanging van kruispunten door veiliger rotondes. En de politie jaagt sinds de prestatiecontracten van 2003 extra op mensen die te hard, door rood licht, zonder gordel, of met te veel alcohol op rijden.

Als de kans op een auto-ongeluk afneemt zou in theorie de premie van de autoverzekering omlaag moeten kunnen. Verzekeraars zijn jaarlijks minder kwijt aan schades. Het door automobilisten geclaimde schadebedrag is sinds 2003 met honderden miljoenen euro’s gedaald, zo is terug te vinden in het boekje Verzekerd van cijfers van het Verbond van Verzekeraars. En dat terwijl er in de tussentijd bijna een half miljoen personenauto’s zijn bijgekomen.

Hebben verzekeraars de premies aangepast aan het lagere risico? Tot 2007 in elk geval niet, zo blijkt uit hetzelfde boekje. De premies die Nederlanders gemiddeld betalen voor een WA-verzekering en voor een allrisk-verzekering zijn nagenoeg gelijk gebleven.

De lagere uitgaven en gelijkblijvende premie-inkomsten hebben de verzekeraars geen windeieren gelegd. In 2002 speelden zij nog quitte op de autoverzekeringen. In 2003 steeg het rendement naar 2 procent, in 2004 naar 7 procent, in 2005 naar 10 procent en in 2006 naar niet minder dan 14 procent. De winsten zijn ook aangejaagd door verdere automatisering en snel groeiend gebruik van internet, zegt Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl. Dat heeft de administratiekosten omlaag gebracht. Bovenop de lagere schadelast betekent dat dus dubbel voordeel voor de verzekeraars.

Voor wie actief zoekt, zijn er zeker polissen te vinden met een lage premie, zegt Hordijk. „Ook polissen met een goede dekking. Prijs en kwaliteit staan helemaal los van elkaar.”

De ‘shoppers’ hebben de keuze uit verschillende aantrekkelijke polissen van nieuwe aanbieders op de Nederlandse markt, waaronder Allsecur van de Duitse verzekeraar Allianz en Polis Direct van de vereniging van garagehouders Bovag. Wie de goedkoopste verzekeraar kiest, is nu 188 euro goedkoper uit dan drie jaar geleden, blijkt uit cijfers van Verzekeringssite.

De meeste automobilisten lijken niet te weten dat er zo veel valt te besparen. Anders was de gemiddelde premie die alle Nederlanders betalen wel stevig gedaald. Dat de meeste automobilisten groot financieel voordeel laten liggen is wel te verklaren, zegt Hordijk. „Verzekeringen vergelijken is vrij gemakkelijk, maar een nieuwe plasma-tv uitzoeken is interessanter.”

Overstappen vraagt bij autoverzekeringen bovendien extra oplettendheid. Polissen worden stilzwijgend verlengd. De klant moet tijdig opzeggen, twee maanden voor het aflopen van de verzekering, anders loopt de polis gewoon door. Verzekerden zijn afhankelijk van de informatievoorziening van de verzekeraar over de opzegmogelijkheden.

De bestaande verzekeraars hebben handig gebruikgemaakt van de grote groep automobilisten die niet opletten. Voor de kleine groep actieve shoppers richten zij nieuwe autoverzekeringen op met een veel lagere premie. De al bestaande verzekering met de hoge premie blijft gewoon op de markt bestaan. Zo heeft Ohra de Nationale autoverzekering geïntroduceerd en begon FBTO met FBTO Internet. Op deze manier houdt de verzekeraar zowel de shopper als de ‘luie’ automobilist aan boord. De shoppers profiteren van fors lagere premies. Binnen dezelfde maatschappij kunnen de premies wel met een factor twee uiteenlopen, zegt Hordijk. „De goedkope variant biedt geregeld zelfs een betere dekking.”

De concurrentie tussen schadeverzekeraars lijkt dus niet zo groot. Jarenlang kunnen verzekeraars forse rendementen halen – op een product dat redelijk standaard is. Dat is ook wat de economen Jaap Bikker en Janko Gorter twee maanden geleden in economenblad ESB schreven. Zij zien in het bestaan van een groot aantal kleine, inefficiënte schadeverzekeraars een indicatie dat de concurrentie beperkt is. „Kennelijk is de concurrentie niet zodanig dat schaalvergroting wordt afgedwongen.”

Pas recent gaan de premies over de hele linie omlaag, dus ook voor bestaande verzekeringen, zegt Hordijk. Het gaat langzaam, omdat verzekeraars tot een jaar mogen wachten met een nieuwe, lagere premie doorberekenen aan alle bestaande klanten. Wie nu wil profiteren, kan beter gaan rondkijken. „Met een beetje zoeken is wel meer dan 150 euro per jaar te besparen.”

Autoverzekeringen vergelijken en het berekenen van de goedkoopste optie kan via de website www. verzekeringssite.nl