Oorlogsdreiging is in Israël ook om te lachen

De dreiging van een gewapend conflict tussen Israël en Iran is niet alleen iets om serieus over te doen, vond reclamebureau McCann-Erickson. Voor kabel- en satellietmaatschappij Yes maakte dit bureau een commercial die de draak steekt met de oorlogsdreiging. De spot is in Israël een hit op televisie en internet. Hoofdpersoon: de Iraanse president Ahmadinejad.

In de commercial spreekt een lookalike van Ahmadinejad een menigte toe. „Broeders”, zegt hij, „het uranium is in onze handen. Na maandag zeggen we gedag tegen Israël.” De menigte praat hem gedwee na, totdat een man opstaat. „Maandag? Waar heb je het over. Dan is de laatste aflevering van Danny Hollywood op televisie.” Die serie, over een zanger, is immens populair in Israël.

Vanaf dat moment komt heel Iran in opstand. Er zijn rellen op straat te zien, en de spot verandert in een campy musical. De demonstranten zingen dat ze de Israëlische satelliettelevisie niet kunnen missen als het land vernietigd gaat worden. „Gooi geen bommen, Ahmadinejad”, zingen ze, „laat ons de Israëlische televisiesterren zien, en die prachtige series.”

De melodie kan vrijwel iedere Israëliër meezingen. De commercial is ook een parodie op de bekendste musicalhit van het land, de film Kazablan uit 1974. Beide zijn opgenomen in Jaffa, de van oorsprong Arabische voorstad van Tel Aviv.

Hoewel de commercial vrolijk verpakt is, snijdt het een serieus onderwerp aan. In Israël leeft de angst dat Iran werkt aan kernwapens . Die kunnen dan gebruikt worden tegen Israël. Ministers in het kabinet van premier Ehud Olmert zinspelen in het openbaar op een aanval op Iran, mogelijk dit jaar al. „Een aanval op Iran om zijn nucleaire plannen te stoppen zal onvermijdelijk zijn”, zei minister Mofaz onlangs. Mofaz is ook in de race voor het leiderschap van Kadima, nu de grootste partij van Israël.

Volgens reclamebureau McCann-Erickson is de dreiging van een oorlog juist een goede aanleiding voor een televisiespot. Joden, zei een woordvoerder van het bureau onlangs, zijn immers goed in het lachen om hun eigen ellende. Vorig jaar maakte het bureau voor de satellietmaatschappij Yes een even omstreden commercial. Daarin zongen ultraorthodoxe joden op straat de homohit YMCA – een knipoog naar het jaarlijkse protestritueel van joodse groeperingen tegen de Gay Pride in Jeruzalem.

Die spot leidde tot felle protesten van orthodoxen. De spot over Ahmadinejad is vrijwel unaniem positief ontvangen.

De spot van Yes en het origineel van de musical Kazablan: www.nrc.nl/buitenland