Hoe Belgen over ons denken (2)

De Vlaamse krant De Standaard ontleedt zijn noorderburen. Hieronder nogmaals enkele citaten over onze gewoonten en eigenaardigheden.

Enkele weken lang heeft Nederland gerouwd over de recente uitverkoop van kroonjuwelen als ABN Amro en KLM. Langer duurt dat niet. Geschiedenis interesseert de Nederlander veel minder dan de Belg. Het is de toekomst waar het om gaat.

(Oud-correspondent in Nederland Steven De Foer)

Nederlanders houden van melkproducten. En de vla, een soort pudding die bij ons niet te koop is, is er in alle smaken te verkrijgen. De Efteling levert zelfs ‘knibbel-knabbel’-vla (vanillevla met chocoladebolletjes) in de rekken.

(Redacteur Annelien De Greef)

Vroeger had Nederlandse pop en rock een eigen identiteit. Barry Hay, de zanger van Golden Earring, was herkenbaar Nederlands, al zong hij Engels. Waar kwam de mix van Focus vandaan? Gruppo Sportivo was duidelijk Zappa plus Holland. Herman Brood kon onmogelijk Brits zijn. Maar vandaag? Hooguit zijn het goede stijloefeningen. Anouk is gewoon een exponent van de ‘angry vagina rock’. Nederlanders halen de inspiratie ergens anders en produceren dan een kwalitatief hoogstaande kloon zonder grove korrel.

(Producent en radiomaker Jan Hautekiet)

In de buurt van Rotterdam hebben ze een wijk afgebakend waar iedereen zo’n beetje zijn zin mocht doen. Dan krijg je een hypermoderne woning naast een rustiek huis. Nou, dat vonden de Nederlanders ook maar niks. Dat vloekte kennelijk. Als de ruimtelijke ordening losgelaten wordt, spreken ze hier van ‘verrommeling’ van het landschap. En ja, dat noemen ze dan Belgische toestanden.

(Architect Barbara Renier)

Speculoos wordt bij onze noorderburen als Koffieleutjes verkocht. Speculaas is steviger gekruid en niet hetzelfde. Speculoos kan je er niet verkopen, dan denken de Nederlanders meteen: „Wat is er met dat koekje loos?”

(Matthieu Boone, Lotus Bakeries)

In Nederland worden debatten al snel getheologiseerd. Niet alleen de streng gereformeerden, ook de vrijzinnigen of rekkelijken, zoals ze zichzelf nu noemen, zijn eigenlijk principieel voor het behoud van de zondagsrust. Een politicus van protestantsen huizen, ook al is hij niet meer praktiserend, zal dan ook niet snel zijn nek uitsteken om daaraan te tornen.

(Schrijver Geert van Istendael)

Uit onderzoek blijkt dat Belgen acht keer per maand naar de supermarkt gaan. Nederlanders gaan veertien keer, en dan nog het liefst met de fiets. Daarom zijn onze verpakkingen er kleiner.

(Dominique Leroy, Unilever België)

Sla een Vlaamse en Nederlandse krant open, blader naar de rouwberichten en vergelijk. [...]Echt opvallend is hoe Nederlanders schijnbaar moeiteloos persoonlijke details vermelden over het leven en de dood van de betreurde: Na een liefdevol en zorgzaam leven met moeilijke jaren is mama, nog in het zelfde jaar als papa, op haar trouwdag overleden.

(Gert De Sutter, onderzoeker Hogeschool Gent)

Eerdere citaten via nrc.nl/opinie