Fortis haalt geld op bij spaarders

Het is de geijkte methode voor bedrijven in zwaar weer: reputatieschade proberen te beperken met een positieve campagne. Zo behoorde ABN Amro vorig jaar tot de grootste adverteerders in haar branche, terwijl dat het jaar was waarin de bank uiteenviel na een langdurige overnamestrijd.

Opmerkelijk nu is de landelijke advertentiecampagne die Fortis onlangs startte. Slimme spaarders stappen nu in stond boven een advertentie in onder meer deze krant. De bank-verzekeraar, die vorige week ruim 5 miljard euro van zijn beurswaarde verloor na rigoureuze noodmaatregelen om de solvabiliteit op peil te houden, promoot er zijn nieuwe spaarrente mee: 5,6 procent rente voor mensen die hun geld vijf jaar vast zetten. Met de tarieven van de Turkse banken Garanti en Akbank is dat de hoogste rente die in Nederland voor vergelijkbare spaardeposito’s wordt toegekend.

Het is een opvallende stap voor een bank die zegt niet in acute problemen te verkeren maar toch vorige week uitzonderlijke stappen moest nemen om ruim 8 miljard euro te verzamelen. Dat was, in de woorden van president-commissaris Maurice Lippens, niets anders dan „het leggen van een dikke matras om de komende achttien maanden door te komen”.

Met het stunttarief op de depositomarkt wil Fortis kennelijk ook de komende vijf jaar doorgaan. Want de spaarmarkt is een beproefd middel voor banken om aan zogeheten funding te komen: het verzamelen van geld als verplicht buffervermogen voor uitstaande kredieten. Onder meer DSB Bank en SNS Reaal meldden eerder al miljarden aan spaargeld te hebben opgehaald, omdat de interbancaire geldleenmarkt door de kredietcrisis nagenoeg is opgedroogd.

Tegelijkertijd meldde Fortis Bank Nederland gisteren dat de basisrente, die wordt berekend op de zakelijke kredietmarkt, met 45 basispunten wordt verhoogd tot 5,7 procent. Die stap volgt op de renteverhoging door de Europese Centrale Bank, maar is wel bijna tweemaal zo groot. De ECB verhoogde de rente met 0,25 procentpunt. „Opvallend hoog”, zegt Edmond Hilhorst van financiële vergelijkingssite Independer. „ Het duidt erop dat Fortis meer moeite heeft om elders aan geld te komen dan andere banken.”

Een woordvoerder van Fortis kan dat niet beamen. De advertentiecampagne met de hoge depositorente is al gestart vóór de solvabiliteitsmaatregelen bekend werden gemaakt. Bovendien kan spaargeld niet gebruikt worden om de solvabiliteit te verhogen. Wel de liquiditeit. De flinke verhoging van de zakelijke basisrente is volgens de woordvoerder een inhaalslag. „Wij liepen met die rente wat achter op andere banken.”