Beurs eerste half jaar in mineur

De AEX-index verloor in het eerste half jaar 20 procent van zijn waarde. Vrijwel alleen bedrijven die overgenomen werden, leverden beleggers nog koerswinst op.

Een bedrijf kopen doet pijn op de effectenbeurs, opgekocht worden is het enige dat nog voor een positief resultaat lijkt te zorgen. Dat is de conclusie die getrokken kan worden uit de eerste zes maanden op de Amsterdamse handelsvloer.

Op het Damrak zijn maar weinig winnaars. De internationale kredietcrisis, de economische neergang en de torenhoge grondstofprijzen zorgen ervoor dat het overgrote deel van de fondsen na zes maanden in de min staat. De Amsterdamse graadmeter staat momenteel circa 20 procent lager, maar een groot aantal bedrijven op het Damrak wist zelfs deze score nog te overtreffen. Slechts een handvol fondsen binnen de AEX en de AMX-index voor middelgrote bedrijven boekte in de eerste zes maanden een positief resultaat op de beurs.

Overigens bestaat de AEX-index momenteel niet meer uit de 25 bedrijven die hij hoort te hebben, maar uit slechts 22 fondsen. Door overnames vielen handelshuis Hagemeyer, digitale kaartenmaker Tele Atlas en uitzender Vedior uit de index.

Opvallend genoeg zijn de grote verliezers op de Amsterdamse beurs niet zozeer directe slachtoffers van de kredietcrisis, hoewel de financiële fondsen een behoorlijke tik kregen.

Zo staat bank en verzekeraar Fortis hoog op de lijst van verliezers. Het Belgisch-Nederlandse concern had het al maanden moeilijk, maar de laatste week van juni kelderde het aandeel nadat bleek dat Fortis miljarden aan extra kapitaal bijeen moet schrapen om aan de solvabiliteitseisen te blijven voldoen. Fortis wordt geraakt door de kredietcrisis, maar ook door de overname van een deel van ABN Amro. De dure aankoop zou normaal al moeilijk te verwerken zijn geweest voor Fortis, maar de impact van de kredietcrisis maakt het nog veel erger.

Een overname is ook deels de reden waarom TomTom, maker van autonavigatiesystemen, de grootste verliezer is van alle fondsen op AEX en AMX. De aankoop van Tele Atlas, de maker van digitale kaarten, werd bejubeld, maar de overname drukt nu zwaar op het concern. Het bedrijf uit Amsterdam, tot voor kort een beurslieveling, zag een onvoorstelbare hoeveelheid van de marktwaarde verdampen. De toenemende concurrentie op de markt voor navigatiesystemen zorgde ervoor dat de producten steeds goedkoper werden. Dit gekoppeld aan de verkoopdaling door de afnemende consumentenbestedingen én de dure overname waren de belangrijkste redenen voor de ineenstorting van TomTom.

Aan de andere kant van de streep stond een grote winnaar die zichzelf alles behalve een ‘sexy’ bedrijf met nieuwe technologie kan noemen. De grote winnaar in het eerste half jaar is Corporate Express, het oude Buhrmann, handelaar in kantoorartikelen als bureaus, paperclips en pennen. Corporate Express steeg niet omdat het zo goed draaide of deel werd van een hype, maar omdat het doelwit werd van een overname. Uiteindelijk kwam er een bod op tafel van 9,25 euro per aandeel, fors hoger dan de 3,50 euro die het bedrijf in februari op de beurs waard was. Ook Corporate Express verdwijnt binnenkort uit de AEX.

Er waren slechts enkele bedrijven die net als Corporate Express het half jaar positief eindigden. Zij profiteerden ook van overnameperikelen, zoals ASMI. Bij de chipmachinemaker roeren activistische aandeelhouders zich en een rivaal wil een deel van het bedrijf opkopen.

Beleggers moeten dus zorgen dat ze aandelen hebben in bedrijven die worden opgekocht, niet in die fondsen die zelf op overnamepad gaan.