Google moet data van YouTube delen

Internetbedrijf Google moet het kijkgedrag van alle bezoekers van videosite YouTube prijsgeven. Dat heeft een Amerikaanse rechter deze week bepaald. Het gaat ook om data van Nederlandse kijkers.

Google kocht YouTube in 2006 voor 1,65 miljard dollar. De site trekt dagelijks miljoenen bezoekers die video’s bekijken én uploaden. Viacom, eigenaar van onder meer MTV, spande in 2007 een rechtszaak aan, omdat er veel illegale kopieën van tv-programma’s op YouTube stonden. Het bedrijf eiste 1 miljard dollar schadevergoeding en inzage in de gebruikersdata, om te zien hoeveel mensen illegale clips bekeken. Ook wilde Viacom weten hoe YouTube illegale kopieën herkent.

Google moet nu de video history prijsgeven: de lijst van filmpjes die elke gebruiker ooit bekeek, in combinatie met het IP-adres. Dit nummer geeft een indicatie van de plek waar de bezoeker ingelogd is. Volgens de Amerikaanse privacy-organisatie Electronic Frontier Foundation is de uitspraak een ernstige schending van de privacy van tv-kijkers.

Google zegt de uitspraak te betreuren en hoopt de gegevens geanonimiseerd aan te leveren. Het bedrijf bezit een schat aan gebruikersdata: de meeste internetters zoeken met Google en Googles e-maildienst Gmail is ook populair. Het bedrijf gaat er prat op dat het de gegevens van klanten alleen gebruikt voor eigen analyse en nooit doorspeelt naar andere partijen.