Eurlings mag toch door met km-taks

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) mag van de Tweede Kamer beginnen met uitgebreide testen voor het rekeningrijden. Coalitiepartijen PvdA en CDA slikten gisteren hun kritiek op de kilometerheffing in nadat Eurlings nogmaals een toelichting op de kosten had gegeven.

Eurlings beloofde dat automobilisten in de toekomst 1,5 miljard euro minder gaan betalen na invoering van de kilometerheffing. „Hij gaat niet dubbel betalen, maar juist minder betalen, veel minder. De burger gaat er straks op vooruit, de automobilist gaat er straks helemaal op vooruit.”

Eerder deze week was commotie ontstaan over een extra belasting die de provincies mogen invoeren. Nu wordt bij de motorrijtuigenbelasting ook een bedrag geïnd voor de provincies. Doordat deze wegenbelasting straks vervangen wordt door de kilometerheffing, mogen de provincies een nieuwe belasting van maximaal 1,1 miljard euro verzinnen. Deze lastenverzwaring, ook mensen zonder auto moeten betalen, komt bovenop de kilometerheffing.

De minister kwam gisteren met een A4’tje waarop de kosten van de kilometerheffing werden samengevat. Uit zijn berekeningen blijkt dat automobilisten minder gaan betalen omdat ze minder kilometers zullen maken door het rekeningrijden. Eurlings: „Die verwachting hebben alle gerenommeerde planbureaus.”

Doordat automobilisten volgens deze berekeningen voor 1,5 miljard euro minder gaan rijden, zal de nieuwe provinciale belasting van 1,1 miljard euro er in resulteren dat ze er toch op vooruit gaan. Uit de toelichting blijkt dat de minister de kosten die burgers maken als ze de auto voor het openbaar vervoer verruilen, niet meetelt bij de kosten van het rekeningrijden. Eurlings onderschreef dat inwoners zonder auto straks meer gaan betalen door de introductie van de kilometerheffing. „Het is veel eerlijker dat alle burgers hun provincie financieren. Nu wordt alleen de auto als provinciale melkkoe gebruikt.”