Kwartaalwinst Océ verdampt, 600 banen weg

De Nederlandse printerfabrikant Océ schrapt opnieuw arbeidsplaatsen om tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten te compenseren. Er verdwijnen in 2009 nog eens 600 banen.

Hiermee wil het bedrijf 50 miljoen euro besparen. De winst in het tweede kwartaal daalde met 70 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Dit maakte Océ vanmorgen bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De koers van Océ daalde vanmorgen ruim 20 procent, tot 6,05 euro.

Océ, dat printers maakt voor grote formaten als billboards en bouwtekeningen, probeert de winstdaling te compenseren door in de kosten te snijden. In april kondigde het bedrijf al aan 350 banen te schrappen, als onderdeel van een structurele besparing van 80 miljoen euro. Deze nieuwe ontslagronde levert vanaf 2009 een jaarlijkse kostenreductie van 50 miljoen euro op. Deze herstructurering kost eenmalig wel 20 miljoen aan afvloeiingsregelingen.

Wereldwijd werken er bij Océ 23.300 mensen, van wie 2.800 in Venlo. Volgens Rokus van Iperen, voorzitter van de raad van bestuur, is het niet te voorkomen dat in Nederland ontslagen vallen. Aantallen wil hij nog niet noemen. Verhuizen van de vestiging in Venlo, bijvoorbeeld naar Roemenië, waar Océ al een afdeling heeft, is volgens Van Iperen ondenkbaar: „Venlo is onmisbaar wegens alle specialistische kennis die daar zit.”

In de VS verkocht Océ veel minder gespecialiseerde printers aan bouwbedrijven en de financiële sector. Van Iperen durft geen voorspellingen te doen over de resultaten in 2008. De verslechterende economie in Europa, waar Océ ruim de helft van zijn omzet haalt, belooft echter niet veel goeds.

Océ zoekt compensatie in minder conjunctuurgevoelige sectoren, zoals dienstverlening. Van Iperen: „Overheden en bedrijven zullen in slechte tijden blijven printen en kopiëren, en eerder uitbesteden aan een partij als Océ.”

Océ werkt ook nauw samen met concurrent Konica Minolta, waarmee het bedrijf een vijfjarig contract afsloot om elkaars printers te verhuren. Deze verbreding van het productaanbod maakt Océ volgens Van Iperen minder afhankelijk van de wispelturige markt voor grootformaatprinters.