Opfriscursus in nieuwe muziek

Zondag is de twintigste editie van het gratis popfestival Metropolis.

Dit jaar met aardig wat urban- en hiphopacts. Hoofdact: Blood Red Shoes.

Het Rotterdamse Metropolisfestival beleeft zondag zijn twintigste editie, gratis toegankelijk als altijd. Dat is een verdienste op zich, maar daarnaast heeft Metropolis al jaren de reputatie van het meest vernieuwende, alternatieve en naar onbekend talent speurende festival van Nederland. Bands als Fishbone, Smashing Pumpkins en The Strokes zag je er voor het eerst op een groot podium. Metropolis maakt al vanaf het begin slim gebruik van de mogelijkheden van het Rotterdamse Zuiderpark, vlakbij Ahoy.

De geschiedenis gaat nog verder terug, want Metropolis werd op dezelfde locatie voorafgegaan door Rotterdam New Pop, waar Bob Geldof anno 1978 de geluidsinstallatie beklom tijdens een optreden van zijn Boom-town Rats. In zekere zin passen de Rotterdamse festivalactiviteiten in de traditie van het Holland Pop Festival uit 1970, ook wel ‘Kralingen’ genoemd, naar de locatie in het Kralingse Bos. Op dat legendarische eerste grote popfestival van Nederland, in feite ons eigen Woodstock, speelden naast grote namen als Pink Floyd, Santana en The Byrds ook (toen nog) onbekende nieuwkomers als T.Rex, Quintessence en The Flock.

Metropolis maakte moeilijke jaren door, maar lijkt in rustiger vaarwater beland nu subsidie van de Rotterdamse Kunstraad voor de komende vier jaar is gegarandeerd. Sinds vorig jaar wordt de muziekprogrammering verzorgd door Niels Post, producent bij VPRO’s 3voor12, en Marcel Haug die onder meer de muziek verzorgt bij Raymann Is Laat en, dit jaar voor het eerst, Oerol.

We treffen Haug aan de telefoon op Terschelling, waar hij nog navibreert van zijn inspanningen op Oerol. „De uitdaging van Metropolis is dat er nieuwe muziek mag worden geprogrammeerd. Vroeger hanteerden ze het credo ‘The best you’ve never heard of’, maar daar wilden we vanaf. In deze tijd van internet kun je dat van geen artiest meer zeggen. Zodra een cd van de persen rolt of er muziek op MySpace verschijnt, heeft iemand er van gehoord en begint de buzz rond een goeie nieuwe band.”

De kritiek op het festival was vaak dat ze in hun overvloedig enthousiasme te veel wilden, en er soms drie hippe bands tegelijk speelden die je onmogelijk allemaal kon zien. Is het Less Is More-principe inmiddels tot de organisatie doorgedrongen? „Het gaat niet om de hoeveelheid groepen”, zegt Haug, „maar we willen wel een zo compleet mogelijk beeld geven van de nieuwe stromingen en interessante bands die we kunnen boeken. Het festival duurt van 1 uur ’s middags tot 9 uur ’s avonds, dus dan kun je op zes podia flink wat kwijt. Sinds vorig jaar is er een kleinschalig guerrillapodium bijgekomen, dat wordt ingevuld door vijf Rotterdamse zalen.”

Het weer speelt een doorslaggevende rol voor de opkomst, vooral bij een gratis festival zonder uitgesproken publiekstrekkers. „Vorig jaar hadden we geluk. Het had de hele week geregend en een kwartier voor aanvang klaarde het op. Voor de zekerheid hebben we dit jaar weer een tent met een podium. Het Zuiderpark is eigenlijk geen ideale festivallocatie, want het is iedere keer weer worstelen met de plekken waar we de podia neer kunnen zetten. Het park ligt op de schop en het publiek zal merken dat ze dit keer weer op heel andere plekken staan. Er zijn nu eenmaal niet zo veel grote open plekken in Rotterdam waar je zoiets als Metropolis kunt neerzetten.”

In doelgroepen naar leeftijd en muzikale voorkeur wordt niet gedacht. Haug is trots op het feit dat hij aardig wat urban- en hiphopacts heeft weten te strikken. „Giovanca, GMB en Concrete zitten allemaal in die hoek. Black Star en Typhoon zijn locale donkere acts met nationale mogelijkheden. Extra Golden is een combinatie van New Yorkse noise met wereldmuziek. South Central komt meer uit de dancehoek, en voor de rest is het programma overwegend gitaargeoriënteerd. Niels Post en ik vullen elkaar goed aan wat onze smaak betreft. Maar we beslissen alles samen; alles in dienst van een evenwichtig programma.”

Net als Pinkpop en Lowlands heeft Metropolis last van het feit dat de gages van bands de pan uitrijzen. „We hebben geen ruim budget. Onze redding is dat we onbekend talent boeken, dat in het algemeen nog niet de hoofdprijs vraagt. Onze hoofdact dit jaar is Blood Red Shoes, die hebben al een zekere naam. En vergeet Friska Viljor niet, heel erg levendige folkpop met elektronische invloeden, uit Zweden. Verder staat de Nederlandse band Voicst er, en Joe Lean & The Jing Jang Jong. Op zich misschien nog geen grote sterren, maar wel bands waarvan we verwachten mogen dat ze een opwindende show kunnen neerzetten.”

Metropolisfestival, zondag van 13 tot 21 uur in het Zuiderpark in Rotterdam. Kijk voor de line-up op: metropolisfestival.nl