Koffieketen Starbucks sluit 600 filialen

De Amerikaanse koffieketen Starbucks gaat in de komende twaalf maanden 600 van haar Amerikaanse vestigingen sluiten. Daardoor verliezen 12.000 medewerkers hun baan.

Amerikanen zijn niet langer bereid een flink bedrag neer te leggen voor een luxe kop koffie. In plaats van dure, luxe koffievarianten – zoals Starbucks’ Mint Mocha Chip Frappuccino blended coffee with Chocolate Whipped Cream – geven Amerikanen toenemend de voorkeur aan snelle en goedkope koffie van de lokale deli. Starbucks, van oudsher specialist in aangeklede koffies, moet daardoor saneren na jaren van agressieve expansie – er zijn nu meer dan 11.000 filialen in de VS en nog eens 4.500 daarbuiten.

Directeur-oprichter Howard Schultz schrijft in een brief aan het personeel dat Starbucks „al meer dan een jaar” het negatieve effect voelt van „een langzame economie” en een „dramatische daling van het consumentenvertrouwen.” Dat heeft geleid tot een overeenkomstige daling van het aantal klanten, schrijft Schultz. Daarom zag hij zich genoodzaakt om filialen die onder de maat presteren, te sluiten.

70 procent van de vestigingen die nu gaan sluiten openden hun deuren minder dan drie jaar geleden. Van 100 van de 600 filialen was de sluiting overigens al eerder aangekondigd. Tegelijk schroeft Starbucks het komende jaar ook zijn ambities terug voor geplande nieuwe filialen in de Verenigde Staten, van 250 naar 200.

De inkrimping in de Verenigde Staten heeft waarschijnlijk geen gevolgen voor de vorige maand aangekondigde uitbreidingsplannen in Europa. Starbucks maakte toen bekend in de komende jaren 150 filialen te willen openen op luchthavens en stations in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In Nederland heeft Starbucks alleen vestigingen op Schiphol.

Starbucks zag zijn winst in 2007 nog altijd groeien tot 673 miljoen dollar (426 miljoen euro), een groei van 16 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Maar door teruglopende verkopen dreigt de omzet van het bedrijf nu achter te blijven.

Ook op de beurs lijdt Starbucks onder het afgenomen consumentenvertrouwen. Het aandeel leverde het afgelopen jaar 40 procent van zijn waarde in. Dat voelde Howard Schultz ook persoonlijk. Hij bezit bijna 18 miljoen aandelen Starbucks en leverde dus 112 miljoen dollar aan waarde in.