Handel in illusies

Maandag werd door een Franse rechtbank een titanenstrijd beslecht. Het bedrijvenconglomeraat Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) won haar zaak tegen de internetveiler eBay over neptassen en namaakparfums. De ‘Louis Vuittonnetjes’ die vrolijk van de marktkramen bungelen waar ook ‘Chanel’ zonnebrillen en ‘Armani’ T-shirts verkocht worden: daar drijven mensen op eBay ook handel in. Vanaf nu is eBay daar dus verantwoordelijk voor.

Het is ergerlijk wanneer andere mensen geld verdienen met andermans moeizaam opgebouwde reputatie. Nog vervelender is als anderen je reputatie schenden door inferieure waar aan te bieden. Is dat inderdaad waar het hier om gaat?

De eerste vraag is of mensen daadwerkelijk denken dat ze the real thing kopen op eBay. Bij Mo op de markt weet je meteen dat je geflest wordt: de stugge Made in China merkjes zijn niet te missen. Wie verwacht er ook een ‘echte’ merktas voor vijf euro? Op eBay gaat het allemaal wat sluwer, met certificaten die echtheid garanderen.

Veel belangrijker is dat LVMH zelf zorgt voor de aantrekkingskracht van nep. De grote koffermakers, modehuizen en drankstokers van weleer hebben zich vanaf de jaren zeventig vrijwel allemaal gestort op het te gelde maken van hun merknaam. Helaas gaan exclusiviteit en massale verkoop niet samen.

Ja, bij Louis Vuitton kun je nog steeds een koffer laten maken voor je vlinderverzameling, met extra vakjes voor al je lippenstiften. Uiteraard zijn sommige champagnes van Moët nog best te drinken. Maar wat ‘grote namen’ tegenwoordig voornamelijk doen, is spullen van middelmatige kwaliteit massaal produceren. Het effect van marketing is namelijk groter dan dat van kwaliteit.

Loop eens door een ‘chique’ Europese winkelstraat. In etalages hangt het garen van ellende uit de inferieure stoffen. Mannen en vrouwen hijsen zich in slecht passende merkuniformen, verschuilen zich achter foeilelijke zonnebrillen en drinken gore drankjes geserveerd door hautain personeel.

En zie: ze voelen zich rijk, mooi en machtig. Geld verdienen met illusies: dat is nou precies wat de namakers op eBay doen.

Merel Boers