Een festival met een ‘goed gevoel’

Morgen begint officieel het Roskilde Festival, vlakbij Kopenhagen. Het festival heeft een ideologische grondslag. De winst gaat naar goede doelen.

Of het hem kan schelen dat hij met de aankoop van zijn portie lasagne een lokale gymnastiekvereniging steunt? „Eerlijk gezegd niet. Ik vind het belangrijker dat het eten goed is”, bekent Peter Mandrup (27), een van de ongeveer honderdduizend bezoekers van het Deense Roskilde Festival. Bjarne Tryk (40), die vandaag de leiding heeft over de voedselstand annex wasserette, vertelt dat met de opbrengst van een week voedselverkoop op het festival zijn vereniging een nieuwe gymvloer kan laten aanleggen. Mandrup: „Nu ik erover nadenk vind ik het eigenlijk wel goed. Beter dan dat het geld naar McDonalds gaat.”

Dit jaar zijn op het Roskilde Festival onder meer Neil Young, Radiohead, Duffy, The Chemical Brothers en Jay-Z te zien. Vrijwel alles op dit Deense muziekfestival, een van de grootste van Europa, staat in het teken van goede doelen en liefdadigheid. Alle winst van dit jaarlijkse festival wordt gedoneerd aan het liefdadigheidsfonds van het festival, dat wordt gecontroleerd door de Deense overheid. Sinds de eerste editie in 1971 – Roskilde is het oudste popfestival van Europa – maakte de organisatie ongeveer 13,5 miljoen euro over naar (internationale) goede doelen, zoals het Wereld Natuur Fonds en Artsen zonder Grenzen. Roskilde stelt ook elk jaar een humanitair thema centraal, zoals mensensmokkel en het Israëlisch-Palestijnse conflict. Dit jaar is het thema ‘fair trade’.

Voor de Nederlandse Pauliene Kloosterman is het ideologische karakter van Roskilde een belangrijke reden om naar het Deense festival te komen. „Anders had ik bijvoorbeeld net zo goed voor Glastonbury kunnen kiezen.” Ze vormt een uitzondering, de meeste festivalgangers zeggen niet echt stil te staan bij de charitatieve achtergrond van het festival. Het gaat hen om het feest. En dat is al in volle gang, hoewel het festival pas morgen officieel begint. Sinds de camping afgelopen zondag open ging is naar schatting de helft van het totale aantal bezoekers gearriveerd. Naast optredens van vooral lokale bands vermaken zij zich onder meer met knutselen, zwemmen en skaten. Er is zelfs een openluchtschaatsbaan.

De ideologische grondslag van het festival speelt wel een rol bij de opbouw van de grote en trouwe vrijwilligersschare van Roskilde, zegt hoofd van de marketingafdeling, Niels Bjerrum. Dit jaar telt het festival ongeveer 25.000 vrijwilligers. De meesten helpen een paar weken mee. Zo ook Carsten Sørensen (36), in het dagelijks leven werkzaam bij de overheid. Hij draagt een t-shirt met op zijn rug ‘100 % volunteer’. Al zeven jaar lang offert hij een deel van zijn vakantie op voor Roskilde. Hij doet er veel sociale contacten op, bovendien heeft hij het idee dat hij iets terug doet voor de samenleving. „Dat geeft een goed gevoel.”

Net als Sørensen praten de meeste vrijwilligers vol trots over ‘hun’ festival. Dat geldt ook voor Niels Bjerrum, die behoort tot het selecte groepje vrijwilligers dat het hele jaar met de organisatie van het festival bezig is. Hij zegt er wekelijks „vijftig tot zeventig uur” in te steken. Voor een commercieel bedrijf had hij dat nooit over gehad. Bjerrum – geboren in Roskilde – begint aan zijn negentiende festival, hoewel hij pas 29 is. Verwijzend naar de kleur van het logo (een festivaltentje) zegt hij: „Ik heb oranje bloed.”

Programma Roskilde Festival: www.roskilde-festival.nl of www.roskilde-festival.dk