De nieuwe nerd slaat ongenadig van zich af

Forgetting Sarah Marshall. Regie: Nicholas Stoller.Met: Jason Segel, Kristen Bell.In: 33 bioscopen.

HP/De Tijd mag dan vorige week een coverstory hebben gewijd aan ‘De nieuwe lul’, de botterik die toch overal in de smaak valt, in Hollywood draait alles nog steeds om de nieuwe nerd. Ook Peter Bretter uit Forgetting Sarah Marshall is er zo eentje. Qua leeftijd bijna rijp voor een midlife crisis en ondanks leuk vriendinnetje en helemaal geen slechte baan ergens in een infantiel stadium blijven hangen, waardoor hij het liefst de hele dag in een joggingbroek op de bank hangt.

Hij is een van de antihelden die momenteel in rap tempo de bioscopen overspoelen. Vorige week hadden we al deugniet Drillbit Taylor, en deze zomer komen ook nog You Don’t Mess with the Zohan en Step Brother. Dat zijn allemaal films die op een of andere manier uit de stal van schrijver/producent/regisseur Judd Apatow komen.

In het geval van Forgetting Sarah Marshall zou het makkelijk zijn om dan te volstaan met: ongein heeft een naam gekregen. Voorspelbaarheid troef namelijk in dit boy loses girl-verhaaltje.

Bretter gaat naar Hawaï om zijn ontrouwe vriendin te vergeten, om daar met zijn neus op haar seksliaison te worden gedrukt. Hij wordt filosofisch dankzij een doof-demente surfinstructeur, leert drinken en zingen, en voltooit eindelijk, eindelijk, eindelijk zijn marionettenrockopera over Dracula. O ja, en hij vindt een nieuw meisje.

De grapdichtheid (naakte mannen, slechte seks en een scatologische grollenparade) is zo laag dat je teveel tijd hebt om over de slechte smaak ervan na te denken. Maar er is meer aan de hand. Anders zouden vergelijkbare films als The 40 Year Old Virgin en Knocked Up niet zoveel succes kunnen hebben. Een begin van een verklaring zou kunnen zijn dat het troostfilms zijn voor mannen die door de Sex and the City-vrouwen in de steek zijn gelaten.