Wow! Identity 2.0

Je zit met je vrienden op Hyves, koopt boeken bij bol.com, zoekt je ideale job op Monsterboard, regelt je trip via vliegtickets.nl en bestelt je eten en drinken bij albert.nl. Je koopt online net zo makkelijk software, regelt er je abonnementen, verkoopt je spullen op eBay en koopt er je nieuwe computer.

Maar ik word er persoonlijk moe van om telkens weer al mijn gegevens in te moeten vullen.

De reële oplossing is eenvoudig: Stel je voor dat je zelf je eigen profiel kunt beheren. Met je eigen persoonlijke gegevens en login gegevens. Maar ook met je historie van aankopen op bol.com en andere sites, je topreferenties van eBay en je vrienden van Hyves. Deze online ‘identity’ kun je overal mee naartoe nemen. Wow!

Nooit meer ergens je gegevens een tweede keer invullen, op Marktplaats kunnen laten zien dat je een betrouwbare seller bent op eBay, bij Amazon je koophistorie van Bol.com meenemen, zodat je een beter advies krijgt, je Hyves profiel met een klik op de muis transporteren naar Facebook en aangekomen bij de kassa van albert.nl met een klik je ID met betaalgegevens activeren en hoppa, betalen. O ja, en uiteraard is deze ID gekoppeld aan je vinger, zodat on- en offline identiteit een geheel vormen.

Laat je inspireren door Dick Hardt, een van de eersten die het begrip ‘Identity 2.0’ heeft geclaimd en er een prachtig verhaal over vertelt (zie nrcnext.nl/links) en lees, als het je interesse heeft, meer over de Open Social Foundation, een initiatief van Yahoo, Google en MySpace, dat ervoor zal zorgen dat deze uitwisseling tussen platformen daadwerkelijk gaat gebeuren.

Eng scenario, zeggen sommigen, wat als al die informatie in foute handen komt?

Ik gok het erop en verheug me op de enorme voordelen en het grote gemak dat je ervan hebt. Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag.

Ronnie Overgoor

Wekelijks schrijft iemand op uitnodiging een brief aan de next-generatie. Ronnie Overgoor (43) is internetondernemer, adviseur en presentator.

Lees meer over ‘Identity 2.0’ via nrcnext.nl/links