Work No. 850

Work No. 850 Londen. Een hardloper doorkruist het Londense Tate Britain museum. Het werk getiteld ‘Work No. 850’ is een ‘levende installatie’ van de Britse kunstenaar Martin Creed (1968). Het principe is simpel: iedere 30 seconden sprint een van de vrijwilligers zo hard mogelijk – „alsof zijn leven er vanaf hangt” – door de 86 meter lange centrale gang in het gebouw, gevolgd door een pauze. Creed, die in 2001 de Turner Prize ontving voor een lege zaal waarin de verlichting op gezette tijden aan en uitging, verklaarde dit nieuwe kunststatement tegenover persbureau Reuters zo: „Ik houd van rennen.” Volgens de Brit is rennen „het tegenovergestelde van stilstaan”. „Als complete stilte een teken van de dood is, dan is beweging dus een teken van leven”. Eerder bouwde Creed voor het Van Abbemuseum in Eindhoven de lift om tot een muziekinstrument, de verschillende etages dienden als notenbalk. De installatie in het Tate Britain bedacht Creed tijdens een bezoek aan catacomben op het Italiaanse eiland Sicilië. Hij was er vlak voor sluitingstijd en moest rennen om zoveel mogelijk te zien. ‘Work No. 850’ van Martin Creed is vanaf vandaag te zien tot en met 16 november. Informatie: www.tate.org.uk of www.martincreed.com Foto Shaun Curry / AFP A runner speeds through Tate Britain?s neo-classical sculpture galleries as part of a live art installation entitled ' Work No. 850' by British artist Martin Creed, in London, on June 30, 2008. The choreographed live performance centres on a simple idea: that a person will sprint as fast as they can every 30 seconds through the 86 metre gallery at the heart of Tate Britain. Each run is followed by an equivalent pause, like a musical rest, during which the gallery is empty. The exhibition will run from July 1 to Nobember 16, 2008. AFP PHOTO/Shaun Curry AFP

Een hardloper doorkruist het Londense Tate Britain museum. Het werk getiteld ‘Work No. 850’ is een ‘levende installatie’ van de Britse kunstenaar Martin Creed (1968).

Het principe is simpel: iedere 30 seconden sprint een van de vrijwilligers zo hard mogelijk – „alsof zijn leven er vanaf hangt” – door de 86 meter lange centrale gang in het gebouw, gevolgd door een pauze. Creed, die in 2001 de Turner Prize ontving voor een lege zaal waarin de verlichting op gezette tijden aan en uitging, verklaarde dit nieuwe kunststatement tegenover persbureau Reuters zo: „Ik houd van rennen.”

Volgens de Brit is rennen „het tegenovergestelde van stilstaan”. „Als complete stilte een teken van de dood is, dan is beweging dus een teken van leven”.

Eerder bouwde Creed voor het Van Abbemuseum in Eindhoven de lift om tot een muziekinstrument, de verschillende etages dienden als notenbalk.

De installatie in het Tate Britain bedacht Creed tijdens een bezoek aan catacomben op het Italiaanse eiland Sicilië. Hij was er vlak voor sluitingstijd en moest rennen om zoveel mogelijk te zien.

‘Work No. 850’ van Martin Creed is vanaf vandaag te zien tot en met 16 november. Informatie: www.tate.org.uk of www.martincreed.com