Nrc.next en FD grootste stijgers

Ochtendkrant nrc.next was in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste stijger onder de landelijke kranten. Het dagblad, een uitgave van NRC Media, had in de eerste drie maanden van 2008 een totaal verspreide oplage van 83.000 exemplaren. In het eerste kwartaal van 2007 was dat nog 75.000. Dat blijkt uit de nieuwe kwartaalcijfers van Het Oplage-Instituut (HOI) die vanochtend zijn bekendgemaakt. Ook Het Financieele Dagblad haalde in het eerste kwartaal van 2008 een hogere oplage dan in de vergelijkbare periode een jaar eerder. Het FD steeg van 60.000 naar bijna 65.000. De Telegraaf haalde een heel kleine winst, de overige landelijke titels leden verlies. NRC Handelsblad ging van 234.000 naar 226.000 exemplaren.

Bij de gratis kranten boekten Metro en Spits winst: Metro is de grootste gratis krant van Nederland met een oplage van 553.000 exemplaren (een plus van 30.000 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007). Spits passeerde De Pers en is weer de tweede gratis krant met een oplage van 458.000 (plus 10.000). De Pers heeft een oplage van 440.000, Dag staat op 380.000. Metro en Spits maken winst, De Pers en Dag lijden verliezen. Op Het Parool en het Friesch Dagblad na zagen alle regionale titels hun oplagen dalen. De sterkste daler was De Twentsche Courant Tubantia (Wegener).