Kaasschaafmarketing

De kaasschaaf verliest zijn spreekwoordelijke kwaliteit van dunsnijder. Een complot van schaaf- en de kaasfabrikanten?

Mijn oude kaasschaaf is een kaasschaaf van oude mensen geworden. Het houten handvat is uitgebleekt door de afwasmachine en ik heb het al twee keer opnieuw moeten vastlijmen. Ik was dus blij toen ik zomaar een nieuwe kaasschaaf kreeg bij een stuk Cantenaar. Gratis.

Waarom zo blij? Mijn oma verafschuwde de kaasschaaf, waarschijnlijk omdat ze het ding beschouwde als hét symbool van burgerlijkheid en zuinigheid. Maar zij wist met een gewoon mes hele mooie plakjes te ontfutselen aan het stuk Goudse.

Ik omhels de kaasschaaf, net als de flessenlikker. Allebei uitvindingen die Nederland tot Nederland hebben gemaakt. Zonder kaasschaaf en de bijbehorende methode stond de poldereconomie er niet zo florissant voor. Bovendien gebruik ik de kaasschaaf als taartschep en als tourneerschep bij het koken.

Maar de nieuwe Cantenaar-kaasschaaf sneed erg dikke plakken. Wel twee keer zo dik als mijn oude. Het was natuurlijk een cadeau. En een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. Maar deze kaasschaaf is een paard van Troje. De Cantenaar-kaasschaaf ontpopt zich als een metaal geworden kaasverkoper die bij elke boterham met kaas de even spreekwoordelijke als retorische vraag stelt of het een onsje meer mag zijn.

Deze kaasschaaf is een list. Een marketingtruc om de afzet van kaas blijvend op te stuwen. Precies zoals dat gebeurt met mobiele telefoons en printers. Het apparaat wordt weggegeven of voor een habbekrats verkocht, om tot in lengte van dagen kapitalen op te leveren via dure beltikken en inktcartridges. Ik deed vergeefse pogingen om met hamer, tang en aambeeld het snijvlak van mijn kaasschaaf te vernauwen.

Daarop kocht ik een nieuwe kaasschaaf. Een mooie, bij de kaaskar op de zaterdagmarkt. Het is een Boska Holland, type Milano, voor 3,95 euro niet duur. „De schaaf is vaatwasserbestendig en heeft tien jaar garantie’’, meldt Boska op zijn website. Daar zie ik ook dat Boska zich heeft gespecialiseerd in ‘professioneel kaasgereedschap’ en ‘snijoplossingen’ voor kaasspeciaalzaak, supermarkt, catering, keukens en kantines.

Geen wonder dat de Milano ook weer zulke dikke plakken blijkt te snijden. Zo zijn Boska’s kaasboerklanten ten minste tien jaar gegarandeerd van extra kaas afnemende kaasconsumenten.

De sluwe kaasschaafmarketingmethode mist zijn effect niet. De kaasconsumptie in Nederland steeg sinds 2003 van 14,7 kilo per persoon tot 17,3 kilo in 2007. De kaasboeren lachen in hun vuistje.