BNN wil zenders verder verjongen

BNN-presentatoren toeren deze zomer over de wereld voor tv, radio en internet.

Op zoek naar de doelgroep, want: hoe meer leden, hoe meer zendtijd.

BNN gaat op reis deze zomer. Ook Spuiten en Slikken gaat toeren. De jonge presentatoren rijden met een bus langs jongerencampings en -festivals om de seks en drugsbeleving onder de loep te nemen.

Alle typische Spuiten en Slikken-onderwerpen komen aan bod in de zomeruitzendingen. Van ‘wat is de populairste festivaldrug?’ tot ‘hoe voorkom je zand in je bilnaad tijdens een vrijpartij op het strand?’.

Nieuw is een interactieve website die de omroep aan Spuiten en Slikken koppelt. De portal moet jongeren informeren over alles op het gebied van seks en drugs. De bedoeling is dat jongeren de content voor een deel zelf leveren.

„Het merk Spuiten en Slikken is sterk”, zegt Lucas Goes, zakelijk directeur BNN. „We willen dat merk meer dan een keer per week gebruiken. We willen de hele week jongeren informeren over seks en drugs. Wij creëren een veilige omgeving op het internet.”

De portal lijkt op de website HoeHetMoet.nl, een seksuele voorlichtingssite voor 16 tot 24-jarigen. Het verschil is volgens Goes dat de Spuiten en Slikken-portal niets extra’s kost. Op HoeHetMoet.nl moeten bezoekers voor sommige filmpjes betalen.

Vorig jaar begon de zender met het reisprogramma Weg met BNN waarin presentatoren Nicolette Kluijver en Dennis Storm het werelddeel Azië verkenden. Dit seizoen gaat het duo naar Oost-Europa. Zo gaat Storm een avond stappen met Polen die net de vastenperiode afsluiten. En alles vanuit het BNN-perspectief: heftig, avontuurlijk en brutaal.

Vorig jaar deed de omroep met het programma Nu we er toch zijn, waarin presentator Eddy Zoëy de gastvrijheid van Nederland onderzoekt, voor het eerst het buitenland aan. Deze zomer doet de zender dat nog eens over, Zoëy en zijn team bekijken dit keer de gastvrijheid in Zweden. De Zweden die hun leren vliegvissen, een demonstratie bier drinken geven of van hun sauna gebruik laten maken, krijgen een ‘gästfri’ sticker opgeplakt.

Waar BNN deze zomer ook verschijnt, is het dansfeest Sensation in de Amsterdam Arena. De omroep zendt voor het eerst een drie uur durend live verslag van het evenement uit. Een live-videostream is ook op de website van BNN te volgen.

Dat de jongerenomroep juist naar plekken gaat waar de doelgroep komt is niet zonder reden: „25 procent van de Nederlanders is jong, terwijl wij op het moment maar 6 tot 8 procent van de zendtijd van de publieke omroep beslaan”, zegt Goes. „Daar zitten voor ons dus nog veel mogelijkheden tot uitbreiding.”

De manier waarop omroepen tot nu toe werden ingedeeld, volgens een verdeling in A, B, of C-status, wordt losgelaten. Volgens de nieuwe regeling geldt simpel gezegd: hoe meer leden, hoe meer zendtijd.

Goes: „Vanaf 2 september beginnen we daarom met een intensieve campagne om meer leden te werven.” BNN heeft plannen om behalve op Nederland 3, de vaste zender van de omroep, ook te gaan uitzenden op Nederland 1. „We willen ook Nederland 1 helpen verjongen met nog nieuw te ontwikkelen programma’s”, zegt Goes.

Toch vraagt Goes zich af hoe groot de omroep wil worden. Volgens de zakelijk directeur staat BNN juist als kleine omroep sterk. Daarbij komt dat de jongerenomroep de afgelopen maanden het ene na het andere boegbeeld heeft verloren. Presentatoren als Ruben Nicolai, Tijl Beckand en Katja Schuurman stapten onlangs over naar andere omroepen.

Goes: „Het kost veel geld en energie om steeds nieuwe mensen op te leiden. Ergens is dat niet erg, want dat hoort ook bij BNN. We willen jong blijven in plaats van met de kijker mee te groeien. Een pot met geld om jong talent ergens vandaag te halen zou helpen. Helaas bestaat die niet.”

De zomerprogrammering van BNN, vanaf 6 juli. Meer info op: www.bnn.nl