Steeds meer oorlog in overnameland

De handelsvolumes dalen, maar de hitte van de strijd neemt toe. Twee grote overnamepogingen hebben een vijandig karakter gekregen nadat er verschil van mening is ontstaan over de prijs. Oorlogszuchtig gedrag is zelden bekoorlijk, maar zou wel eens de enige manier kunnen zijn om tot verstandige transacties te komen.

Anheuser-Busch, de Amerikaanse brouwer van Budweiser-bier, wees donderdag een bod van 47 miljard dollar van de Belgische concurrent InBev af. In plaats van de aandeelhouders van Anheuser-Busch stroop om de mond te smeren of het bod te verhogen, maakte InBev prompt bekend juridisch advies te hebben ingewonnen over de mogelijkheid om de raad van commissarissen van Anheuser-Busch te wippen.

Het Britse gasbedrijf BG is met zijn bod van 13 miljard dollar op het Australische Origin Energy rechtstreeks naar de aandeelhouders gestapt – zonder het eerst te verhogen. Computerspelletjesfabrikant Electronic Arts is verwikkeld in een gevecht om concurrent Take2 voor 2 miljard dollar in te inlijven. En France Télécom zet concurrent TeliaSonera onder druk om zijn bod van 41 miljard dollar te aanvaarden. France Télécom zegt niet vijandig te worden, maar de toon is al behoorlijk koel.

Misschien gaat het slechts om tactische manoeuvres van de overnamedoelwitten. Anheuser-Busch heeft er bijvoorbeeld op gezinspeeld open te staan voor een gesprek als het bod omhoog gaat. Of misschien zijn er wel wanhopige bankadviseurs aan het werk, die hun klanten tot het uiterste drijven uit angst dat bij het mislukken van een transactie hun vergoedingen en wellicht hun banen in rook zullen opgaan.

Maar deze uitbraak van vijandelijkheden lijkt ook een rationeel antwoord op het einde van het tijdperk van makkelijk krediet. Er is nu sprake van een aanzienlijke discrepantie tussen wat de overnamegegadigden willen betalen, en wat hun doelwitten denken waard te zijn. Anheuser-Busch betoogt bijvoorbeeld dat InBev precies heeft toegeslagen op het moment dat de dollar en de Amerikaanse aandelenmarkt zwak zijn. Een geloof in het voorbijgaan van de zware tijden betekent dat sommige overnamekandidaten vasthouden aan waarderingen die nu te optimistisch lijken.

Yahoo, dat een bod van 44 miljard dollar van Microsoft verwierp, moet zich nu verweren tegen een menigte boze aandeelhouders. De beurskoers van Anheuser-Busch beweegt zich nog steeds onder het niveau van het bod van InBev. Zelfs als de raden van commissarissen van de overnamedoelwitten er anders over denken, zouden hun aandeelhouders hun verwachtingen al aan het bijstellen kunnen zijn.

John Foley