Soepeler regels voor reclame bij de commerciële omroep

Rotterdam. De commercial die plompverloren, midden in een spannende scène, een speelfilm onderbreekt, is over een paar maanden verleden tijd. Althans, de commerciële omroepen krijgen meer mogelijkheden om te bepalen wanneer zij programma`s onderbreken. Nu mag slechts om de twintig minuten een reclameblok worden uitgezonden. De hoeveelheid reclame blijft gelijk, 12 minuten per uur. Films, kinderprogramma`s en actualiteitenrubrieken mogen niet meer dan een keer per dertig minuten worden onderbroken door reclame.

Dat bleek tijdens de behandeling van de nieuwe Mediawet in de Tweede Kamer. Minister Plasterk (Media, PvdA) steunt waarschijnlijk een amendement van de Kamerleden Atsma (CDA) en Van Dam (PvdA) die pleiten voor vroegtijdige invoering van de soepeler Europese reclameregels. De nieuwe reclameregels zijn in het voordeel van de Nederlandse commerciële omroep SBS (SBS 6, Net 5, Veronica) ten opzichte van RTL, dat werkt met een Luxemburgse uitzendlicentie. De Luxemburgse mediawet is nog niet aangepast aan de nieuwe Europese tv-richtlijn. Dinsdag stemt de Kamer over de nieuwe Mediawet.