Hagerstown - vliegtuig kwijt

Ook al klagen Amerikanen net zoveel over hun vliegavonturen als Nederlanders over files, ik houd er wel van. Van vliegen dan. Vertragingen zijn niet leuk, maar je hebt wat tijd voor de krant. Volle vliegtuigen doen me niet zoveel: ik ben 1.68 meter en voldoende beenruimte heb ik dus altijd wel. En ik maak er

_1.jpg

Ook al klagen Amerikanen net zoveel over hun vliegavonturen als Nederlanders over files, ik houd er wel van. Van vliegen dan. Vertragingen zijn niet leuk, maar je hebt wat tijd voor de krant. Volle vliegtuigen doen me niet zoveel: ik ben 1.68 meter en voldoende beenruimte heb ik dus altijd wel. En ik maak er een sport van om bij een overstap te kijken of er een eerdere vlucht naar New York is waar ik zonder bij te betalen mee kan - om zo dus sneller thuis te zijn.

Dus toen ik Carolyn Motz, directeur van het vliegveld in Hagerstown, vroeg hoe ik precies bij haar kon komen, stelde het antwoord me wel teleur. “Euh. Tja. Met de trein en de auto denk ik.”

terminal.jpgIk zag dat aankomen, natuurlijk, want ik wilde nou juist naar Hagerstown (kaart) omdat het vliegveld zo onbereikbaar was geworden. Een paar maanden geleden schrapte US Airways als laatste maatschappij de lijnvluchten naar Hagerstown (Hier een Youtube-filmpje van een van die vluchten).

De reden van dat schrappen: door de gestegen olieprijs zijn nogal wat vluchten plots onrendabel geworden. Luchtvaartmaatschappijen laten nu dus vluchten vallen. En niemand vliegt nu nog op Hagerstown.

Beetje jammer wel, voor Hagerstown. Ze hadden net 61 miljoen dollar geïnvesteerd in de verlenging van de landingsbaan. Zo hoopten ze meer en grotere vliegtuigen te trekken.

Dat ging dus niet door. Hagerstown is een van de tientallen Amerikaanse vliegvelden waar op grote schaal vluchten geschrapt worden. Hier een Excel-document met het hele overzicht zoals ik dat van het ministerie van Transport kreeg. Mijn favoriet is eigenlijk een van de vliegvelden (King County/Boeing Field) in Seattle. Vorig jaar gingen daar nog 292 vluchten in een maand naar toe. Een jaar later: één.

koffie.jpgDe vliegvelddirectrice van Hagerstown bleef lekker positief op haar lege vliegveld (waar passagiers, zouden ze er zijn, zelf gratis koffie kunnen inschenken). Wel vroeg ze zich af of de KLM er niet geïnteresseerd in zou zijn om op Hagerstown te vliegen. De landingsbaan lag er toch netjes bij? Om dat te bewijzen reden we even de volle lengte van de strook asfalt. Halverwege liet de toren van zich horen. Zojuist zette een privévliegtuigje nog de daling in. Maar nu was hij even uit het zicht verdwenen. Of we even wilde meekijken?

runway.jpg

Hier het stuk uit de papieren krant.