Air France-KLM schikt kartelzaak

Air France-KLM heeft een schikking getroffen met het Amerikaanse ministerie van Justitie over prijsafspraken op het gebied van vrachtvervoer. De Frans-Nederlandse onderneming betaalt een boete van 350 miljoen dollar (222 miljoen euro). 140 miljoen dollar komt voor rekening van KLM, Air France betaalt 210 miljoen.

De aankondiging, gisteren, komt niet onverwacht: bij de presentatie van de jaarcijfers in mei bleek Air France-KLM een voorziening te hebben genomen van 530 miljoen euro voor de kartelonderzoeken in de Verenigde Staten en de Europese Unie. De Europese Commissie moet de hoogte van de boete nog bepalen. Tussen mei 2001 en februari 2006 werkten ongeveer 30 grote luchtvaartmaatschappijen illegaal samen op het gebied van vracht, waardoor ze de prijzen konden verhogen.

De bedrijven hebben dit naderhand ook toegegeven. Peter Hartman, de topman van KLM, bevestigde dit gisteren nog eens in een verklaring: „KLM is gecommitteerd aan naleving van wetgeving, met inbegrip van de mededingingswetgeving in de VS. Wij hebben grondige, aanvullende stappen ondernomen in de gehele organisatie om herhaling te voorkomen, aangezien KLM wil voldoen aan de hoogste maatstaven van corporate governance.”

Het Amerikaanse ministerie van Justitie zei gisteren dat behalve Air France-KLM ook Cathay Pacific uit Hongkong, het Scandinavische SAS en Martinair (50 procent KLM, 50 procent Maersk), hebben ingestemd met een schikking. Deze maatschappijen betalen respectievelijk boetes van 60 miljoen, 52 miljoen en 42 miljoen dollar aan boetes.

Andere luchtvaartmaatschappijen zijn in de VS al eerder veroordeeld wegens prijsafspraken. De Amerikanen schreven in totaal voor 1,2 miljard dollar aan boetes uit. British Airways en Korean Air moesten in 2007 allebei 300 miljoen dollar betalen wegens prijsafspraken op het gebied van vracht- en passagiersvervoer.

Een manager van het Australische Qantas kreeg onlangs in de VS een celstraf van 8 maanden opgelegd wegens zijn betrokkenheid bij het vrachtkartel. Verantwoordelijke managers van KLM zou een zelfde lot kunnen wachten als zij zich in de VS vertonen.