Virtuele bladencarrousel van eerste nummers

Reclamemaker Jan Knaap lanceerde een website met daarop meer dan 1000 ‘babynummers’ van tijdschriften. „82 procent van de bladen wordt niet ouder dan vijftien jaar.”

Het ter ziele gegane erotische blootblad Yab Yum Foto's verzameling Jan Knaap

Hij noemt het babynummers, de eerste of zelfs ‘nulde’  edities van tijdschriften. Reclamemaker Jan Knaap (51) verzamelt deze eerste nummers vanaf 1980 en sinds deze week staat zijn collectie van ruim duizend covers in de vorm van een carrousel op de website babynrs.nl.

„Ik heb tijdschriften altijd een magisch medium gevonden”, zegt Knaap. Van ter ziele gegane tv-bladen als RTL club, All you Need is Love en Dierenmanieren tot vertrouwde titels als Tina en Libelle, de geboortenummers van eendagsvliegen en inmiddels klassieke bladen zijn opgenomen in de virtuele verzameling op de website.

Knaap ontdekte dat bladen met ondertitels, zoals ‘Hard gras: voetbaltijdschrift voor lezers’, grotere kans hebben op overleven dan tijdschriften zonder, en hij weet dat 82 procent van de bladen niet ouder wordt dan vijftien jaar. Dat valt mee, vindt hij, en vergelijkt het met nieuwe toetjes waarvan 88 procent slechts drie jaar overleeft in het koelvak.

Knaap begon met verzamelen toen hij in 1978 het nulnummer, een proefexemplaar, van het nooit verschenen actualiteitenmagazine Nieuwsnet bewaarde. In de jaren tachtig kwamen jaarlijks tien tot vijftien nieuwe titels op de markt, nu zijn dat er meer dan vijftig. „Vroeger was het opzetten van een tijdschrift een jongensdroom, nu is het ieders droom.”, zegt Knaap.

Hij vermoedt dat zijn verzameling, met lanceringen van 1980 tot nu, voor 80 procent compleet is. Leidraad is dat een tijdschrift verkrijgbaar moet zijn in de kiosk. Nu wil Knaap zijn collectie aanvullen met ‘babynummers’ vanaf 1900. En dat lukt aardig: sinds de site in de lucht is, wordt hij door hoofdredacteuren benaderd die hem een eerste nummer willen sturen.

Zijn oudste cover is die van het eerste nummer van Op de hoogte: maandschrift voor de huiskamer uit 1903. „Prachtig, achterin staan recepten met Maggi als ingrediënt en de fabrikant is ook de adverteerder. ‘Product placement’ is dus van alle tijden”, lacht Knaap.

Bekijk meer dan duizend covers op www.babynrs.nl

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Nieuwsnet

In het artikel Virtuele bladencarrousel van eerste nummers (26 juni, pagina 20) staat dat het tijdschrift Nieuwsnet nooit verschenen is. Nieuwsnet is korte tijd op de markt geweest. Verzamelaar Jan Knaap bezit een nooit verschenen ‘nulnummer’ van het blad.