Met wie ga ik motorrijden?

Motorrijden is doorgaans een solistisch genoegen, dat ook getweeën kan worden gesmaakt. Samen rijden vereist wel weer het nodige beraad vooraf. Aflevering in een serie over motorrijden.

Motor met koeienhuid op een motorfeest in Florida. Foto Goof Bakker Bakker, Goof

Uitgaande van de klassieke situatie – de man rijdt, de vrouw zit achterop – moet gesteld worden dat vrouwen er niet kapot van zijn om achter op een motor te klimmen. De kleding moet worden aangepast en het zorgvuldig gecoiffeerde haar wordt geplet door een helm, die op zich toch al niet als flatteus wordt ervaren.

Opmerkelijk genoeg hebben veel vrouwelijke motorrijders desondanks weinig bezwaar tegen zware, beschermende motorkleding. Het ouderwetse, de lichaamsvormen sterk benadrukkende motorpak wordt gemeden, maar de dikke, van allerlei plastic plaatwerk voorziene motorjassen en -broeken zijn populair.

Het kan zijn dat deze kleding een zekere neutraliteit aan het lichaam verleent, vergelijkbaar met de uiterlijke anonimiteit die de moslima in haar boerka vindt. Wat minder geslaagde lichaamscontouren worden effectief verdonkeremaand en dat kan een weldadig gevoel van vrijheid geven.

Motorrijdende vrouwen worden sowieso vaak aangetrokken door de masculiene stoerheid die motorkleding nu eenmaal kenmerkt. Velen onder hen lijden aan een paps-liefste-dochter-syndroom, en je op zon- en feestdagen gedragen als een bootwerker blijkt voor deze veel voorkomende, maar goedaardige afwijking een prima therapie.

Eerlijk is eerlijk: wilt u als man indruk maken op de meisjes, dan is een sportwagen te verkiezen. Al moet u zich wel afvragen of vrouwen die vallen voor dit vertoon van financiële potentie wel de uwe moeten zijn. Zeker is dat de vrouw die liever meerijdt op een oude Moto Guzzi dan in een flashy sportwagen een betere lange termijnoptie is, mocht dat uw doelstelling zijn.

Wilt u een vriendin meenemen op de motor, dan is er één gouden regel: ga niet jakkeren. Vrouwen raken niet opgewonden van hoge snelheden, en het verhoogt hun gevoel van onelegantie om als een vlag achter u aan te wapperen, het hoofd moeizaam tegen de wind in gebogen, vervuld van de angstwekkende gedachte bij elke bobbel in de weg gelanceerd te kunnen worden.

Nee: kies een rustig traject met vele, lange bochten die traag genomen kunnen worden en manoeuvreer uw machtige machine daar soepeltjes doorheen, de indruk vestigend of versterkend dat u een beheerst type bent, met een uitmuntende controle over uzelf en uw gerei.

Moet de automobilist het vervolgens hebben van het afgezaagde zoeken met de rechterhand naar de knie: bij de motor wordt het lichamelijk contact door de wederhelft zelf gezocht uit pure veiligheidsoverwegingen. Het is een bijzonder genoegen te ervaren dat uw passagiere zich lijfelijk bij u aan wil sluiten, terwijl u sierlijk door een zonbesprenkelde lovertunnel laveert.

De veiligheid die zij bij u zoekt, kan makkelijk de gedachte post doen vatten dat u een betrouwbare, stabiele partner bent, en derhalve de opmaat vormen naar verdergaande vereniging achteraf.

Het samen erop uit gaan kan niet uitputtend besproken zijn zonder aandacht te besteden aan het rijden in groepen. Eén, hooguit twee motormaatjes is hier de limiet. Bij grotere clubs bent u meer bezig elkaar in de gaten te houden dan de weg, en dat brengt aanmerkelijke risico’s met zich mee.

De kans dat de colonne precies de door u gewenste snelheid aanhoudt is gering, en dat betekent óf angst, óf ergernis. De verwarring die ontstaat als iemand zoek geraakt is, komt de veiligheid ook al niet ten goede. Spreek ook van tevoren af wie in dat geval blijft staan, en wie gaat zoeken, want elkaar opsporen leidt tot grappige, maar beslist onveilige situaties.

Alleen rijden blijft uiteindelijk de norm. Praten kan nauwelijks onderweg, u doet het toch al te veel, en als u behoefte krijgt aan menselijk contact dan parkeert u gewoon naast een andere motorrijder en zeg iets positiefs over zijn of haar motorfiets.

Het zal u nog moeite kosten het gesprek af te breken en, zoals het de echte motorrijder betaamt, uw weg geheel alleen weer te vervolgen.