El Al is te lawaaiig voor Schiphol

De Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al staat op het punt zijn vrachtvervoer te verplaatsen van Schiphol naar Luik. „El Al heeft de intentie uitgesproken met zijn vrachtdivisie onze luchthaven te verlaten”, zegt een woordvoerder van Schiphol. De reden voor het vertrek is de verhoging van de tarieven die Schiphol heeft doorgevoerd voor oude, lawaaiige toestellen. El Al heeft een vrachtvloot die bestaat uit sterk verouderde Boeing 747-200’s.

El Al bevestigt dat het zich aan het „oriënteren” is op een nieuwe locatie. Behalve naar Luik wordt ook gekeken naar de luchthaven van Luxemburg. El Al verplaatste eerder zijn nachtvluchten van Schiphol naar Luik; de keus voor de Belgische luchthaven is daarom voor de hand liggend. „Het gaat ons om een efficiënte bedrijfsvoering, maar het kostenaspect is ook een belangrijke overweging”, zegt een woordvoerder.

Het beleid van Schiphol is erop gericht maatschappijen aan te zetten tot vlootvernieuwing. Voor toestellen die veel lawaai maken, moeten hogere landingskosten worden betaald. De tarieven voor de meest lawaaiige categorie, waartoe alle El Al-vrachtvliegtuigen behoren, liggen 40 procent boven het standaardtarief.

„De Israëliërs zijn niet van plan nieuwe vliegtuigen aan te schaffen en wijken liever uit naar goedkopere luchthavens als Luik”, zegt de woordvoerder van Schiphol. EL Al is de zesde vrachtvervoerder op Schiphol, na KLM, Martinair, Singapore Airlines, Emirates en Great Wall Airlines.