De grote bandenwedloop

Voor ieder (niche)model auto en ieder type bestuurder is er een speciale of zelfs gepersonaliseerde autoband zoals een band met bloemengeur.

een geurband.

Aan banden die af fabriek worden geleverd, valt niet veel meer te verdienen. Veel bandenfabrikanten kiezen daarom voor een breed aanbod van gespecialiseerde producten voor de zogeheten vervangingsmarkt.

Winterbanden, zomerbanden, vierseizoensbanden, run flat-banden, brede banden, stille banden, SUV-banden voor offroad, SUV-banden voor onroad en allerlei variaties op deze thema’s.

Consumenten weten de winterband inmiddels te vinden, maar nieuwe trends blijven de markt voeden. In lijn met de mode van duurzaamheid is er nu bijvoorbeeld veel vraag naar milieuvriendelijke banden. Michelin heeft de ‘Energy Saver’, een band gemaakt van milieuvriendelijkere componenten die naar verluidt 20 procent minder rolweerstand oplevert waardoor een auto zuiniger rijdt.

Continental heeft de ‘E-TEC’ die op speciale, zuinige modellen – zoals de Blue Motion-modellen van Volkswagen – af fabriek wordt gemonteerd. Overigens zit aan zuinigheid, volgens woordvoerder Wim Brouwer van Continental, een keerzijde. „Omdat veiligheid bij aquaplaning niet optimaal is en deze band een langere remweg heeft, raden we deze band niet aan als een klant op zoek is naar de veiligste optie. We werken wel aan verbetering van onze eco-band, maar je kunt beter maandelijks je bandenspanning controleren. Bovendien moet men de brandstofbesparing die ermee te bereiken is in perspectief zien. Met een 7 procent lagere rolweerstand kan ongeveer 1,3 procent benzine bespaard worden. Dat is marginaal.”

Om zich te onderscheiden specialiseren veel bandenmerken zich in een bepaald soort band. Zo beweegt zowel Bridgestone als Goodyear/Dunlop zich met name op de sportieve markt. Het laatste merk kwam onlangs met de ‘Sportmax TT’ die stijver op het wiel staat waardoor rijeigenschappen van de auto sterk zouden verbeteren. Volgens Ed van Proosdij van Goodyear/Dunlop is ‘sportief’ sowieso een opvallende trend in bandenland. „Zelfs op een zakelijke wagen als de Renault Laguna zitten tegenwoordig als standaard brede 17-inchbanden.” Of de gemiddelde automobilist iets van de verbeterde of sportievere dynamiek merkt, is nog de vraag. Van Proosdij: „Als je in de file staat voel je dat uiteraard niet, maar sommige mensen willen sportief rijden, kiezen een sportieve auto en daarbij heel bewust voor een bepaald soort band.”

Ook vrouwen worden als doelgroep aangesproken. Waren bandenadvertenties in glossy tijdschriften voorheen ondenkbaar, nu adverteert Vredestein zelfs in LINDA. met hun nieuwe Quatrac 3, een vierseizoenenband. Het merk is sterk op design georiënteerd en werkt al ruim twaalf jaar samen met het Italiaanse autodesignhuis Giugiaro. De door hem ontworpen banden met bijzondere designprofielen vinden gretig aftrek in de hogere segmenten. „Onze meest hippe band, de Ultrac Sessanta, is al gespot op Fifth Avenue in New York”, zo vertelt Vredestein-woordvoerder Bandi Vaczi. „En ze spelen mee in muziekvideoclips van rappers Kanye West en The Game.” Omdat de bandentechniek zo ver is gevorderd dat per computerontwerp in het loopvakprofiel heel wat vormen mogelijk zijn zonder aan de prestaties van de band af te doen, claimt Vredestein dat zijn banden in de eerste plaats veilig zijn en bovendien geschikt voor de extreem hoge snelheden die moderne sportwagens halen.

Dat de consument niet alle modieuze snufjes pikt, bleek toen Michelin ongeveer zeven jaar geleden op de proppen kwam met gekleurde banden. Ze verkochten niet goed en bovendien bleek het voor garagebedrijven logistiek lastig om de diverse kleuren in alle maten op voorraad te hebben. Bij Continental is een tijdlang geëxperimenteerd met banden met gekleurde zijwangen. De kleur bleek niet slijtvast waardoor de banden snel lelijk werden, dus stierf ook deze bandensoort snel uit. Je ziet ze alleen op klassiekers en ook op autoshows zijn gekleurde banden en banden met bijzondere profielen – met bijvoorbeeld merklogo’s – gemeengoed.

Toch worden er af en toe zelfs extremere trends gespot. Zo is het merk Kumho al eens met banden gekomen die naar lavendel, jasmijn of sinaasappel ruiken, de Ecsta DX genaamd. En met banden die tijdens het driften gekleurde rook produceren.

Kumho-importeur Rick van Tol van Van Der Klei Import zegt: „Die geurband was een publiciteitsstunt. Je kunt ze wel bestellen, maar we raden het af omdat dit geen veilige, goedgekeurde banden zijn. Hetzelfde geldt voor de driftbanden. We hebben die wel geleverd aan Tom Coronel, die deed er een demonstratie mee tijdens de Bavaria City Race. Maar buiten de autosport is er geen vraag naar.”

Wel vraag is er naar banden waarmee je kunt doorrijden als ze lek raken, de zogenaamde run flat-banden. Een van de nadelen hiervan is dat ze zwaarder zijn en minder comfortabel aanvoelen tijdens het rijden. Inmiddels zijn de rijeigenschappen zodanig verbeterd dat zelfs een op comfort gericht merk als Mercedes Benz ze weer standaard levert op bijvoorbeeld zijn C-klasse.

Een nieuwe ontwikkeling is de band waarin aan de binnenkant een kitlaag zit waardoor kleine gaatjes vanzelf dichtgaan. De bestuurder kan zonder risico naar de garage rijden om de band te laten repareren. Alle innovaties ten spijt, veel mensen willen toch liever gewoon een zwart reservewiel en ook op die vraag is een antwoord. Zo levert Vredestein onder de naam Spacemaster een zeer licht, opklapbaar reservewiel dat veel minder ruimte in beslag neemt.