Record Monet op veiling

De tiendaagse veilingen in Londen zijn gisteravond begonnen met een record voor Monet. Een onbekende koper mag de waterlelies van Le bassin aux nymphéas voor 51,6 miljoen euro voortaan de zijne noemen.

Kunstadviseur Tania Buckrell Pos kreeg op de eerste rij per telefoon instructies van een cliënt wiens identiteit of nationaliteit ze niet wilde onthullen. „Het is echt een buitengewoon werk”, zei ze. „De kunstmarkt blijft bewijzen dat mensen geld over hebben voor iets van kwaliteit.” Dat was ook de conclusie van de Londense handelaar James Roundell. Hij constateerde bovendien dat de markt voor impressionisten boven verwachting sterk is gebleven.

Met een totale opbrengst van 182,3 miljoen euro vestigde Christie’s gisteravond een nieuw Europees veilingrecord, ondanks de economisch moeilijke tijden. De geschatte waarde van wat in Londen bij Christie’s en de andere veilinghuizen wordt aangeboden bedraagt bijna een miljard euro.

De waterlelies komen uit de collectie van wijlen de Amerikaanse verzamelaars J. Irwin en Xenia S. Miller uit Columbus, Indiana. De Monet hadden ze in 1971 gekocht voor 320.000 dollar. Le bassin aux nymphéas (1919, 100 x 200 cm.) geldt als de mooiste van Monets waterlelies buiten Museum l’Orangérie in Parijs. Het is één uit een serie van vier, waarvan het Metropolitan in New York en een privé verzamelaar er één hebben (de vierde is ooit in tweeën verdeeld).

Andere hoogtepunten uit de Miller-collectie waren Henry Moore’s bronzen Draped Reclining Woman (5,4 miljoen euro) en een kubistisch stilleven uit 1924 van Pablo Picasso. Het was voor het eerst dat Christie’s een belangrijke Amerikaanse collectie in Europa veilde. (Bloomberg, Reuters)

Foto’s van Monets waterlelies op nrc.nl/kunst