Onrust bij ‘vrije’ garages

Alle garages krijgen nu gegevens van automerken, om concurrentie te bevorderen.

Dat wordt mogelijk anders.

‘Garage op de hoek’ Markus in Amsterdam moet op eigen houtje technische kennis gaan vergaren. Foto Jörgen Krielen © Jorgen Krielen / Amsterdam, 12-06-2008 / Garagebedrijf Markus. Jan Markus aan het werk. auto's garages onderhoud Krielen, Jorgen

Garagehoudster Marianne Markus van de gelijknamige garage in Amsterdam-Oud-Zuid heeft een blauwe Volvo aangesloten op een computer. De auto is zojuist onder handen genomen door haar man Jan, de automonteur. Zij reset het zogenoemde ‘service interval’, zodat het onderhoudslampje niet constant brandt. Dit is een handeling die zij niet meer kan uitvoeren als de Europese Commissie bestaande regelgeving voor de autobranche, die fabrikanten dwingt technische gegevens vrij te geven, niet verlengt. „Dan hoeven fabrikanten ons de gegevens van hun auto’s niet meer te geven, waardoor onze computers de auto’s niet meer kunnen uitlezen.”

Dankzij de zogenoemde Motor Vehicle Block Exemption (MVBER) kunnen autobezitters hun auto’s nu nog laten onderhouden bij een garage naar keuze. In 2002 trad de MVBER in werking om de concurrentie op de automarkt en de keuzevrijheid van de consument te bevorderen. In een evaluatierapport meldt de Commissie dat de noodzaak ontbreekt om de regeling na 2010 te verlengen, omdat er nu voldoende concurrentie zou zijn. Zonder de MVBER hoeven fabrikanten de technische gegevens niet meer te delen met andere dan hun eigen merkdealers en -garages. Dan zullen onafhankelijke garages niet in staat zijn om de auto’s te onderhouden en zal de consument noodgedwongen aankloppen bij de – duurdere – merkgarages, zeggen onafhankelijke garages. ‘Brussel’ ziet geen problemen. De merktechnische gegevens van nieuwe, schonere auto’s blijven toegankelijk. Dat is apart geregeld. En garagehouders kunnen met de algemene Europese concurrentieregels in de hand de dataoverdracht van oudere auto’s ook via de rechter afdwingen. Volgens de internationale federatie van groothandelaren en invoerders van auto-onderdelen laten de garagehouders zich echter afschrikken door de hoge kosten van zo’n rechtsgang.

Als de MVBER niet wordt verlengd, zullen de gevolgen ervan tot 2025 voelbaar zijn, meent Anton Pluim van de Bovag, de bond van onafhankelijke garagehouders en consumenten. „Voor heel schone auto’s is wel iets geregeld in Europese milieuwetgeving. Maar de auto’s waar dit voor geldt, zijn pas vanaf 2011 massaal beschikbaar. Auto’s worden steeds beter, ze gaan tegenwoordig wel 15 jaar mee. Daarom rijden er zeker tot 2025 auto’s rond waarvoor geen wettelijke verplichting geldt om technische gegevens beschikbaar te stellen.” ‘Vrije’ monteurs moeten dan op eigen houtje de benodigde kennis vergaren. Daardoor zouden hun rekeningen wel eens 20 procent hoger kunnen uitvallen.

Maar juristen van de Europese Commissie weerspreken dat de consument de dupe wordt als de MVBER niet wordt verlengd. De algemene Europese mededingingsregels bieden volgens hen voldoende bescherming. Volgens Pluim bieden deze regels echter weinig waarborgen. „Straks moet de kleine garage op de hoek aantonen dat hij door de autofabrikant buitenspel wordt gezet. Dat is onmogelijk.”

Garagehouders geven de strijd nog niet op, zegt Pluim. „We voeren gesprekken met de Europese Commissie, Europarlementariërs en Kamerleden.” De Bovag wordt gesteund door de ANWB, die vreest dat haar wegenwacht gestrande automobilisten straks niet kan niet helpen.

Een besluit over de MVBER valt in de loop van volgend jaar. Maar autobezitter Hendrik Jan Snijder, toe aan een nieuwe auto, houdt na overleg met zijn garage nu al rekening met het mogelijk wegvallen van deze beschermingsregeling. Hij zal een auto aanschaffen die net niet in de garantie valt, zodat hij hem door zijn vaste monteur kan laten onderhouden. „Brussel wil ons weer afhankelijk maken van merkgarages”, zegt hij.