Het enorme netwerk van netwerksites

Gebruikers van sociale netwerken kunnen onderling gegevens uitwisselen.

Deze sites nemen de functie van e-mail en chatten over als middel om contact te houden.

Het enorme netwerk van netwerksites Illustratie Rhonald Blommestijn Blommestijn, Rhonald

Sociale netwerken als Hyves, Facebook en MySpace raken steeds meer met elkaar verknoopt. Gebruikers hoeven niet meer in te loggen op andere sites om hun vrienden te volgen. Ze kunnen gemakkelijk onderling gegevens uitwisselen en zelfs voor de data van colleges kun je gewoon op Facebook blijven.

Om beter te kunnen concurreren vernieuwen netwerksites voortdurend. MySpace, dat inmiddels meer bezoekers trekt dan concurrent Facebook, lanceerde vorige week een vernieuwde versie van de site. In samenwerking met gebruikers is er een half jaar gewerkt aan een nieuwe opzet van de site, die wereldwijd 110 miljoen leden heeft en in 29 talen beschikbaar is. Leden kunnen nu beter door de site navigeren en eenvoudiger hun profiel aanpassen. Ook de zoekmachine, die 20 miljard zoekopdrachten per jaar verwerkt, is verbeterd.

Concurrent Facebook zal binnenkort ook een facelift ondergaan. Volgens ingewijden krijgen gebruikers vier tabs (tabbladen), die de verschillende functies van de site beter van elkaar scheiden en meer ruimte bieden voor toepassingen van derden.

Ook andere sociale netwerken proberen hun sites aantrekkelijker te maken. LibraryThing, dat wel de ‘Facebook voor boeken’ wordt genoemd, biedt sinds kort de mogelijkheid van een persoonlijke homepage. Op die pagina kunnen leden van de boekencommunity, die een catalogus van meer dan 28 miljoen titels heeft, direct bij hun eigen bibliotheek. Ze zien ook in één oogopslag welke boeken het meest besproken worden. Ze krijgen verder informatie welke leden dezelfde literaire smaak hebben. Ook een vriendenlijstje maken, de basis van de meeste profielensites, kan nu op LibraryThing.

Elk lid van een sociaal netwerk vertegenwoordigt een bepaalde waarde (zie kader rechts). Om de kostbare leden niet te verliezen aan anderen bieden steeds meer bedrijven de mogelijkheid om gegevens uit te wisselen tussen de verschillende sites. Voor leden heeft dit als voordeel dat ze niet dezelfde gegevens in verschillende profielen hoeven in te vullen. Ook voor het volgen van de bezigheden van vrienden op verschillende netwerksites is het een oplossing.

Zo laat FriendFeed, begin dit jaar opgericht door vier oud-Google medewerkers, netwerkers feeds (stromen gegevens) samenstellen van alle nieuwe profielinformatie, foto’s, weblogberichten, krabbels, gelezen boeken en bekeken video’s van virtuele vrienden.

Niet alleen het aantal leden van netwerksites neemt toe, ook de tijd die mensen aan de sites spenderen stijgt. Nederlanders brengen maandelijks in totaal 19,6 miljoen uur door op Hyves, becijferde onderzoeksbureau Multiscope in april. In de Verenigde Staten besteden gebruikers dit jaar 71 procent meer tijd op profielensites dan vorig jaar.

Netwerksites nemen de functie van e-mail en chatten over om contacten te onderhouden met familie en vrienden. Een gevolg van deze ontwikkeling is dat ‘de echte wereld’ zich ook steeds meer naar sociale netwerken verplaatst. Bedrijven, scholen en culturele instellingen proberen hun publiek en potentiële klanten daar te bereiken waar ze zich ophouden.

Amerikaanse universiteiten maken al gebruik van Facebook, de populairste netwerksite onder studenten, voor colleges. Via het programma CourseFeed kunnen docenten onder meer huiswerk en tentamendata aanbieden, zodat studenten de netwerksite niet hoeven te verlaten als ze willen studeren.