Vangrails voor motorrijder

Vangrails in de Europese Unie moeten veiliger worden voor motorrijders. Dit besloot het Europees Comité voor Standaardisatie onlangs. Nico Perk, voorzitter van de Nederlandse Motorrijders Actie Groep, vertegenwoordigde de Europese motorrijders in het overleg. Hij noemt het besluit „fantastisch nieuws” voor het groeiende aantal motorrijders in Europa, hoewel „het niet zo is dat morgen alle vangrails in de EU worden vervangen”.

Wanneer verwacht u veilig ‘oerend hard’ door de Europese Unie te kunnen rijden?

„Ik weet dat motorrijders een bepaald imago hebben, maar gelukkig zijn de meesten van hen gewone weggebruikers die toevallig op de motor zitten. Wanneer de regels van kracht worden is nog niet duidelijk, maar vanaf nu wordt bij het opstellen van eisen waaraan vangrails in de EU moeten voldoen, rekening gehouden met motoren. Tot nu toe zijn nooit andere voertuigen dan auto’s in tests tegen een vangrail geslingerd.”

Waarom moeten vangrails getest worden met motoren?

„Officieel heten vangrails geleidingsrails, dat omschrijft het probleem goed. Want auto’s die van de weg raken worden er door geleid, maar motorrijders worden door sommige rails echt opgevangen. Een over de weg glijdende motorrijder kan bijvoorbeeld om een paaltje onderaan de rails worden geslingerd. Zoiets heeft dramatische gevolgen.”

Waar zou een Europese vangrail aan moeten voldoen?

„De oplossing is een dichte, geleidende wand, die paaltjes bedekt en schokken absorbeert. Dat doen huidige vangrails ook bij auto’s. Onderzoek wijst uit dat een dergelijke vangrail 10 tot 15 procent van de dodelijke motorongelukken voorkomt. Overigens loopt Nederland voorop bij het beschermen van motorrijders, Rijkswaterstaat legt op dit moment 60.000 meter dichte vangrail aan.”

Wat is op dit moment de kwaliteit van vangrails in andere EU-lidstaten, rijdt u wel eens op de motor door Europa?

„Als er vergaderingen van de Europese motorrijdersfederatie Fema in Zuid-Frankrijk of Scandinavië worden gehouden, stap ik ‘even’ op de motor. Onlangs zag ik in Schotland erg gevaarlijke rails. En in Zweden reed ik langs honderden kilometers vangrails die bekend staan als eiersnijders, vangrails van drie boven elkaar gespannen stalen kabels op scherpe paaltjes. Deze vangrails hebben op een glijdende motorrijder het effect van een eiersnijder.”