Succesvol Holland Festival

Het Holland Festival, dat zondagavond in aanwezigheid van prinses Máxima werd afgesloten met een Marcus Passie in Latino-sfeer, trok dit jaar meer bezoekers dan ooit: 71.000 mensen.

Artistiek leider Pierre Audi zei bij de sluiting van zijn vierde festival, dat het festival zich in de toekomst beter wil onderscheiden door meer internationale voorstellingen zelf te produceren, deels samen met andere festivals. Het festival haalt nu vooral bestaande buitenlandse voorstellingen en concerten naar Nederland.

Het aantal bezoekers is iets hoger dan de jubileumeditie van vorig jaar, hoewel er veel minder concerten en voorstellingen te zien waren. De zaalbezetting steeg van 78 naar 83 procent. In de eerste twee Audi-jaren trok het festival 65.000 bezoekers. Onder diens voorganger Ivo van Hove verkocht het festival gemiddeld 50.000 kaartjes.

Net als zijn eerste festival in 2005, gaf artistiek leider Pierre Audi dit festival een religieus thema mee: Cielo e Terra (Hemel en Aarde). Er was veel religieuze muziek te horen, waaronder veel van componist Olivier Messiaen, twee passies, en de nieuwe opera La Comedia van Louss Andriessen.

Van de 87 voorstellingen waren er 39 uitverkocht. Publiekstrekkers waren de opera Saint François d’Assise (nog te zien), La Comedia, de openingsvoorstelling Happy Days van Beckett, Quartett met Jeroen Willems en Barbara Sukowa, de Arabische Richard III, Mondo Cane van Mike Patton (zanger van Faith No More), de twee passies, de dansvoorstellingen van William Forsythe, en de lezing van architect Rem Koolhaas.

Volgens de uitgangsenquête was de meest geliefde voorstelling Stifters Dinge van Heiner Goebbels; muziektheater met louter bewegende apparaten op het podium.