Brussel wil winkelen op internet aanmoedigen

Winkelen op websites uit andere EU-lidstaten moet eenvoudiger worden. Dat vindt de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. De eurocommissaris voor consumentenbescherming, Meglena Kuneva, kondigde afgelopen vrijdag maatregelen aan die grensoverschrijdend internetshoppen moeten bespoedigen.

Ongeveer 150 miljoen EU-burgers, eenderde van de totale EU-bevolking, doen tegenwoordig aankopen via internet. Maar slechts 30 miljoen mensen kopen wel eens iets bij een buitenlandse internetwinkel. Meglena Kuneva wil dat dit aantal toeneemt, om concurrentie tussen internetwinkels te bevorderen.

Dit najaar wil de eurocommissaris „een duidelijk pakket” van regels opstellen die consumenten zekerheid moeten bieden bij het kopen van een product in een andere EU-lidstaat.

Een andere prioriteit van de Commissie is het aanpakken van de restricties die sommige internetwinkels klanten uit een andere EU-lidstaat opleggen. Zo kan het zijn dat inwoners van Nederland nu niet bij een Britse internetonderneming terecht kunnen. Kuneva zei dat er in de Europese interne markt „geen plaats is voor kunstmatige geografische grenzen”.

De Commissie zit met deze aankondigingen op de lijn van een Brusselse lobby van veilingwebsite eBay. Dit bedrijf is in een conflict verwikkeld met producenten van exclusieve merken, die volgens eBay onlinehandel proberen tegen te gaan. Zo zouden exclusieve merken hun producten verschillend prijzen op internet, zelfs geheel weigeren hun producten aan te bieden en ook verkopen via eBay bestrijden. De veilingsite, die steeds vaker professionele aanbieders herbergt, noemt dit achterhaald en zou vandaag een campagne starten.

Exclusieve merken protesteren op hun beurt tegen de veilingwebsite, omdat deze het verhandelen van nepartikelen niet voldoende tegen zou gaan. Zo hebben modehuis Dior en cosmeticaproducent L’Oreal rechtszaken aangespannen tegen eBay.