Bedrijven nemen afstand van Wilders

Rotterdam. Nederlandse bedrijven geven toe aan de druk van een dreigende boycot van hun producten in Jordanië. Vleeswarenfabrikant Zwanenberg en distributeurs van zuivelbedrijf Friesland Foods plaatsten advertenties in Arabische kranten, waarin zij afstand nemen van de film Fitna van Geert Wilders. In Jordanië is al maanden een campagne gaande voor een boycot van Nederlandse en Deense producten wegens Fitna en de spotprenten over de profeet Mohammed in Deense dagbladen. Op de poster die de Messenger of Allah unites us-campagne verspreidt, staan merknamen van bedrijven die de organisatie wil boycotten, onder meer KLM, Philips en het Deense Lego. Producten van Zwanenberg zijn van de poster verwijderd, omdat het bedrijf zijn solidariteit met de campagnevoerders uitsprak. In een open brief in Arabische dagbladen nam Zwanenberg afstand van Fitna. ”We willen onze klanten in Jordanië duidelijk maken dat wij dat soort acties niet ondersteunen”, zei Zwanenberg-directeur Van der Laan ter toelichting in The Jordan Times. De Arabische artikelen van Friesland Foods staan nog wel op de poster.

Bedrijven worden pas van de poster gehaald als zij ook het streven ondersteunen naar een internationale wet die verbiedt de spot te drijven met religie. Zwanenberg deed dat.