80-kilometerzones worden deels afgeschaft

De 80-kilometerzones op de snelwegen bij de vier grote steden staan ter discussie. De invoering van de zones heeft de luchtkwaliteit ter plaatse verbeterd, maar tegelijkertijd verslechterde de doorstroming van het verkeer.

Dat blijkt uit de eindevaluatie van de 80-kilometerzones die minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) gisteren aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De 80-kilometervakken werden op 1 november 2005 ingevoerd bij Amsterdam (A10), Rotterdam (A20), Utrecht (A12) en Den Haag (A12).

De verkeersdoorstroming ging het meeste achteruit op de A12 bij Den Haag en op de noordbaan van de A20 bij Rotterdam, waar de reistijd met 40 procent is toegenomen. Oorzaak is vooral het gedrag van automobilisten, die veelal rechts blijven rijden en moeite hebben met het wisselen van rijstrook. Eurlings wil op die plaatsen nu gaan experimenteren met „dynamische maximumsnelheden”: niet altijd 80 kilometer per uur, maar hoger of lager, afhankelijk van milieu- en weersomstandigheden, tijdstip en verkeersdrukte. Dit moet zowel de doorstroming van het verkeer als de lokale luchtkwaliteit verbeteren. De resultaten van de experimenten met dynamische snelheden worden in 2009 verwacht. De andere 80-kilometerzones blijven voorlopig gehandhaafd. Mochten de experimenten met dynamische snelheden positief uitpakken, dan wil de minster ook de andere 80-kilometerzones afschaffen.

De ANWB is voorstander van flexibele snelheden op de snelwegen, maar zegt niet te begrijpen wat nu precies de bedoeling is van Eurlings.

Gisteren bleek ook dat de vertragingen op autosnelwegen tussen 2000 en 2006 met 53 procent zijn toegenomen. Dat meldde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de jaarlijkse Mobiliteitsbalans. Het verkeer nam in dezelfde periode met ‘slechts’ 13 procent toe.

Lees de eindevaluatie via: nrcnext.nl/links