Kolibrie op kolen

De hoge olieprijs heeft tal van tragische bijwerkingen. Het Amerikaanse automerk General Motors overweegt de productie van de stadstank, de benzine slurpende SUV met het schijt-aan-alles imago, van de hand te doen. Niet dat de fabrikanten plotseling verlicht zijn geraakt, welnee, maar „binnen het huidige klimaat” is een familievrachtwagen „niet langer zinvol”, aldus een analist van de Amerikaanse autoindustrie.

Je vraagt je af of het klimaat er ooit zinvol voor is geweest, maar ecologisch gezever geeft geen pas in de wereld van de suvverdjes. Als het geen Hummer is dan droomt half Nederland wel van al die andere onparkeerbare modellen. Het onbehouwen karakter van de SUV ligt de Nederlander goed. 171 columns en drie jaar verder en ik koop er ook een. Tweedehands. Het is geen vetpot nee.

Maar het helpt geen sikkepit want nog even en er rijden helemaal geen Hummers meer. Alsof met zes liter per kilometer niet van meet af duidelijk was dat het een verloren zaak was. De olieprijs heeft het feestje goed verpest. Amerikanen, de geboren veelverbruikers, lopen inmiddels massaal aan het kreng voorbij. Vet betalen voor benzine is niet megasuper-cool. General Motors heeft er even over gedacht het apparaat om te bouwen tot een milieuvriendelijk ding waarmee je autovrije bergpaadjes op kunt crossen, maar dat plan is om de een of andere reden een vroege dood gestorven.

Toch is niet alle hoop verloren. We hebben China immers nog. In landen waar pochen nog zin heeft, maakt onverantwoordelijk gedrag nu eenmaal een goede kans. Chinese producenten azen nu al op het rollende beukijzer. In dat land wekt een Hummer de bewondering die het verdient. Zo’n ding dat uittorent boven het vastgelopen verkeer is de droom van iedere migrantenboer. Dat ook in China de benzineprijs is verdrievoudigd mag de pret niet drukken. Want als er één volk is dat tegen de trend ingaat, dan zijn het de Chinezen wel.

Floris-Jan van Luyn

Floris-Jan van Luyn is journalist, filmmaker en oud-correspondent van NRC Handelsblad in China.

    • Floris-Jan van Luyn