In Beeld

Obersaxen, Zwitserland, 18 juni 2008 Foto AP/Keystone/Arno Balzarini A shepherd on an alp in Obersaxen, Switzerland, follows the Euro 2008 European Soccer Championships group D match between Russia and Sweden on his laptop computer via the internet, Wednesday, June 18, 2008. (AP Photo/Keystone/Arno Balzarini) Associated Press

Even schudden en de sneeuwvlokjes dwarrelen teder neder. Misschien verschijnt er dan ook een hinde met stippen op de rug op het terras. En weerklinkt melodieus getjilp van gevederde vrinden in het struweel.

Ook denken we aan Teun Hocks.

Met andere woorden: de vraag is of dit echt is? Is het aangetroffen of op poten gezet? Fotografen draaien er hun hand niet voor om, dit soort tafereeltjes uit hun computer te toveren, te ensceneren of anderszins te pimpen, te faken of te fotoshoppen. De technische mogelijkheden zijn groot en wellicht al onbegrensd.

Maar die voortschrijdende techniek is niet van belang. In principe blijft de discussie dezelfde als die over de fameuze Capa-foto van de sneuvelende Spaanse vrijheidsstrijder: echt of niet echt?

Die vraag beantwoorden, daar gaat het om. We kunnen eens even snaaks smalen over het fineerwandje van het knibbelknabbelhuisje. Een tikkeltje te veel koekoeksklok, amigo? Eén Alpenwindje en het hutje ligt beneden in het dal. Zo ziet het eruit. En waarom al dat licht, daarbinnen? Is dat een tapijt, dat groene vlak, of een soort dartspel, maar dan met kaarten? Het heeft de poeha van een verzonnen decortje. Volgens de informatie volgt de ‘herder’ de wedstrijd Zweden-Rusland op zijn laptop. Ja, nou, wie weet, misschien zijn herders zo bijdehand vandaag de dag. Echt verdacht is het licht dat op het plaatje valt. Staan hier statieven kunstlicht op te houden? Of is dit eenzame herdershutje op deze onherbergzame bergtop onderdeel van een toeristenoord, vol eenzame herdershutjes die elkaar beschijnen en van nog hoger bezien precies zo’n beeld opleveren als de bebouwing in het dal? Nu te boeken? Antwoord is er (vooralsnog) niet, wantrouwen des te meer.

Pieter Kottman