De pestwelpjes van Albert Heijn

Lokatie: Veghel. In het Brabantse dorp, aan weerszijden van het Wilhelminakanaal staan de hoofdkantoren en grote distributiecentra van twee familiebedrijven. Van Jumbo van de familie Van Eerd en van Sligro van de familie Slippens. Sligro (onder meer Emté en Golff) en Jumbo behoorden de afgelopen jaren tot de snelst expanderende supermarktbedrijven van Nederland.

Maar juist in het centrum van Veghel, op het Stadhuisplein, opende Albert Heijn – de grote vijand – deze week de eerste van zijn winkels met een nieuwe formule die nog meer klanten moet trekken. Een paradepaardje in het hol van de leeuw.

Albert Heijn is goed op dreef met zijn concurrenten plagen. Plus besloot deze maand om te stoppen met het sponsoren van de eredivisie. Albert Heijn tekende direct een contract. Geen voetbalplaatjes meer bij Plus, maar bij de winkels die eerst met wuppies en nu met welpjes al goed op de voetbalrage wisten in te spelen.

Ook met technische snufjes troeft Albert Heijn zijn concurrenten af. Als grootste keten heeft het bedrijf de meeste investeringskracht om in innovaties te steken en dat doet het al jaren. In de nieuwe winkel onder meer met koelinstallaties die 20 procent minder CO2 uitstoten. Goed voor de reputatie.

Maar Albert Heijn weet ook handig aandacht te krijgen voor zijn snufjes. Deze week weer met een proef in Breukelen waar klanten met hun vingers kunnen betalen. Als ze maar bereid zijn hun vingerafdrukken en hun bankgegevens achter te laten. Pasje vergeten is nooit meer een probleem. Bovendien kan het in de toekomst kosten op het betalingsverkeer schelen, juist nu winkelketens een forse ruzie daarover uitvechten met de banken.

Albert Heijn wordt in de supermarktbranche vaak niet met zijn eigen naam aangeduid, maar met de term ‘De Marktleider’. Daar kunnen ze zich zo lekker tegen afzetten. Maar sinds Albert Heijn de prijzenoorlog startte in 2003 durven ze nauwelijks meer te spotten. Albert Heijn heeft gestaag aan marktaandeel gewonnen na een jarenlange afkalving.

En ook een andere bron van vermaak is opgedroogd. In de zeer serieus genomen rapporten die marktonderzoeksbureau GfK twee keer per jaar opstelt over de klantenwaarderingen van supermarkten, figureerde Albert Heijn jarenlang in de middenmoot. Maar in het zomerrapport dat vorige week uitkwam was Albert Heijn naar de tweede plek op de ranglijst opgeklommen. De nummer 1 is, voor de elfde keer, Jumbo. Reden temeer om juist in Veghel een nieuw offensief te starten.

Speciaal voor de concurrenten kan Albert Heijn nog een collectors item aan zijn welpjes toevoegen. Eentje die zijn tong uitsteekt.

Daan van lent

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Veghel

In de rubriek Lux met de titel De pestwelpjes van Albert Heijn (23 juni, pagina 25) wordt Veghel gesitueerd aan het Wilhelminakanaal. Dit moet de Zuid-Willemsvaart zijn.