Waakzame kudde auto’s

Een conventioneel autoalarm bewaakt één auto en gaat af bij openbreken of te veel schudden. Dat leidt tot veel vals alarm. In drukke steden reageert geen voorbijganger meer op het zoveelste gillende alarm van de zoveelste SUV. Andere alarmvoorzieningen maken gebruik van gps. Die geven hun positie door aan een meldkamer en kunnen snel opgespoord worden zodra de eigenaar vermissing meldt.

Zulke systemen zijn duur, zegt Hui Song, computerwetenschapper aan de Frostburg-universiteit in Maryland. En ze zijn eenvoudig onschadelijk te maken: de antenne heb je als dief zo gelokaliseerd, een stukje aluminiumfolie erover en klaar.

Songs alternatief heeft een kordate naam: SVATS, Sensor-network-based Vehicle Anti-Theft System. Als een auto met deze techniek aan boord op een parkeerplaats gaat staan, gaat het diefstalalarm op zoek naar soortgenoten. De auto’s op de parkeerplaats melden zich eens in de zoveel tijd bij elkaar om te laten weten dat alles in orde is. Ze loggen ook in bij een basisstation op de parkeerplaats.

Wanneer de eigenaar de auto komt ophalen, zet hij het alarm af. De groep weet nu dat dit voertuig is afgemeld. Als een auto ophoudt periodiek het signaal ‘Alles in orde’ te geven terwijl er geen afmelding is geweest, is er blijkbaar sprake van diefstal. Zodra drie van de achtergebleven auto’s het daarover eens zijn, wordt via het basisstation de beheerder van de parkeerplaats gewaarschuwd. Daarna zijn de opties open, laat Song vanuit Frostburg weten: je kunt het voertuig, met kenteken en al, automatisch als gestolen bij de politie opgeven, maar misschien is het beter eerst even de eigenaar te sms’en.

Als er minder dan drie voertuigen in de kudde zitten, is het systeem minder betrouwbaar maar kan het wel werken. Desnoods stelt het basisstation zelf vast dat die ene auto is verdwenen.

Een groot bereik van het signaal van iedere auto is een voordeel omdat er dan meer Svats-auto’s kunnen worden gelokaliseerd. Maar het is een nadeel omdat een dief dan verder kan wegrijden voordat de diefstal wordt opgemerkt. Daarom heeft Song een meting van de signaalsterkte van ieder lid van de ‘kudde’ in het systeem opgenomen. Zo kunnen ook verdachte bewegingen worden opgemerkt.

Ook hierover wordt gestemd door de aanwezige auto’s om vergissingen (bijvoorbeeld doordat een nieuw aangekomen vrachtwagen een signaal verzwakt) te voorkomen. Bij een experiment in het wild wist een groepje auto’s steeds binnen 4 tot 9 seconden een diefstal op te merken, zonder vals alarm.

Het zwakke punt is natuurlijk dat zo’n systeem alleen werkt als genoeg auto’s ervan zijn voorzien. En dan functioneert het alleen nog bij parkeerplaatsen die een corresponderend basisstation hebben. Dat wordt een stevig kip-of-eiprobleem, tenzij Svats kan meeliften op andere netwerktechnieken die in auto’s zullen worden ingebouwd.

Herbert Blankesteijn

Dit is een wekelijkse rubriek over technologie.