The Filter weet wat ik wil horen en zien

Peter Gabriel is een site begonnen die op maat adviseert over muziek en film op het web. Het is een van de vele initiatieven die webgebruikers helpen.

Peter Gabriel houdt zich niet alleen meer bezig met muziek, maar ook met internet. Foto Peter Jordan British Musician Peter Gabriel, sitting in his recording studio at his Ashcombe House. (Photo by Peter Jordan//Time Life Pictures/Getty Images) Time & Life Pictures;Getty Images

Het aanbod aan netwerksites en online entertainment neemt nog steeds toe. In 2012 bestaat waarschijnlijk de helft van al het internetverkeer uit videofilmpjes. Er verschijnen ook steeds meer ‘sociale’ sites die informatie filteren om de gebruiker tijd te besparen.

Rockster Peter Gabriel heeft deze maand zo’n site gelanceerd die internetgebruikers moet helpen beter te kiezen uit het reusachtige aanbod aan (online en offline) entertainment. The Filter bestudeert de voorkeuren van leden en geeft dagelijks aanbevelingen die bij de smaak van de gebruikers aansluiten.

Wie lid wordt van The Filter moet muziek- en filmgenres waarderen. Verder maakt de site gebruik van profielen van gebruikers bij de muzieksite Last.fm en de filmsite Flixster. Ook muziek die op de pc wordt afgespeeld wordt op verzoek van de gebruiker geïntegreerd. De site geeft dagelijks aanbevelingen die bij de smaak van de gebruikers aansluiten. Zij kunnen kiezen of ze ‘verrassende’ suggesties willen of ‘voorspelbare’. Fragmenten kunnen meteen worden afgespeeld.

Consumenten willen volgens Gabriel de vrijheid hebben geen keuzes te maken. Hij ziet The Filter als een dj die de gebruiker keer op keer voorziet van goede muziek en films. Op den duur zal The Filter worden uitgebreid met tv-series, podcasts en boeken, belooft Gabriel.

De nieuwe Nederlandse site Sparkx.nl wil op kwaliteit filteren en gebruikers voorzien van hoogwaardige informatie. De site, opgericht door Suzan Fluitman en Andries Voskamp, richt zich op hoogopgeleide en veeleisende professionals. Ze kunnen Sparkx, dat als motto Sharing quality‘ heeft, gebruiken om advies te geven of vragen over speciaalzaken, restaurants en dienstverleners te beantwoorden. „Op Sparkx vind je het advies dat je ook van goede vrienden zou krijgen. Als je een goede aannemer of een leuk restaurant zoekt, kun je op Sparkx een betrouwbaar adres vinden”, zegt Fluitman. „Je hoeft niet per se veel contacten te hebben. Je kunt ook meteen naar de aanbevelingen.”

Scoutle, een ander nieuw Nederlands initiatief, selecteert net als The Filter automatisch. Scoutle, bedacht door Godfried van Loo, richt zich op webloggers. De site maakt gebruik van ‘robotjes’ die het web afstruinen op zoek naar gelijkgestemden. Bloggers kunnen met behulp van Scoutle andere bloggers vinden die over hetzelfde onderwerp schrijven. En lezers kunnen met Scoutle weblogs vinden over onderwerpen die ze interessant vinden. Scoutle gebruikt e-mail, rss-feed, of Twitter.

Nieuw is het idee van de aanbevelingssites niet. Al halverwege de jaren negentig lanceerde Pattie Maes van het MIT Media Lab de collaboratieve filtersite Firefly. Ook webwinkels als Amazon en Bol doen aanbevelingen op grond van eerdere aankopen. Maar de tijd is wel rijp voor een veelomvattende site als The Filter, zeggen experts. „The Filter is illustratief voor de fase waarin internet verkeert”, zegt internetmarketingdeskundige Roel Mos. „Na het hosanna van de grote hoeveelheid informatie en de toegankelijkheid voor iedereen realiseren we ons nu dat we – juist dóór het ongebreidelde aanbod – een nieuw probleem hebben: een keuzeprobleem.” Mos is van BrandDating, waar liefhebbers van merken gelijkgestemden kunnen vinden. „De internetgebruiker van vandaag is moe van de overdosis mogelijkheden die je overal vindt.”

Dat geldt natuurlijk niet voor alle gebruikers. Internetjournalist Tonie van Ringelestijn, die schrijft voor technologiemagazine Bright over online entertainment, mist het community-aspect op The Filter. Hij is erg enthousiast over de muziekgemeenschap Last.fm die ook aanbevelingen doet. „Daar communiceren mensen veel over concerten, hun favoriete albums aller tijden en zie je wat andere mensen op dit moment beluisteren. Allemaal redenen waarom ik vaak naar Last.fm ga. Naar The Filter zal ik minder snel gaan, omdat er weinig te doen is.”

David Kleijwegt, muziekjournalist bij Vrij Nederland, ziet wel toekomst voor The Filter als de aanbevelingen „fijnmaziger” worden. „Zo’n site moet een geloofwaardige stem zijn, net als een deskundige verkoper in een goede platenzaak.”

Sites met suggesties op het gebied van entertainment:thefilter.com, sparkx.nl,scoutle.com