Selectie Film

Exporama

Hoe lang geleden lijkt het dat optimisme de hoofdstemming in de westerse wereld was. Dat was in 1958, het jaar van de Expo in Brussel. Nu, 50 jaar na dato, opent in het Filmhuis een programma dat gewijd is aan die fameuze Wereldtentoonstelling, met films, foto’s en een expositie. Er zijn speelfilms te zien, zoals Congorama en Mon Oncle. Maya van de Leemput maakte voor de gelegenheid anno 2008 Het verleden volgens de toekomst, een reeks interviews met tijdgenoten van de Expo en jongeren van nu over de toenmalige toekomstverwachtingen. Exporama t/m 2 juli in Filmhuis Den Haag. Inl www.filmhuisdenhaag.nl

XXY

Alex ziet er soms uit als een meisje en soms als een jongen. Wat er precies met Alex aan de hand is, of hij/zij hermafrodiet is, of beter gezegd interseksueel, wil de film XXY niet uitleggen. Het is knap hoe XXY tegelijkertijd een sprookje kan zijn en de kijker direct kan meenemen in de dauw van mythische droombossen of tussen de zweetdruppels van echte seks. De film is geen issue-film, maar een pijnlijk-eerlijke bespiegeling over de stadia in een mensenleven waarin nog niet alles vast staat. Regie: Lucía Puenzo. In: Cinecenter, Amsterdam, Filmhuis, Den Haag.

Il y a longtemps que je t’aime

De film begint met het beeld van een vrouw die rookt in een bar op het vliegveld. De grijze, anonieme architectuur om haar heen en de keuze van Philippe Claudel om haar van niet al te dichtbij te filmen, beklemtonen haar isolement. Ze wordt opgehaald door een jongere vrouw die haar zus Leá blijkt te zijn. Juliette is na vele jaren ontslagen uit de gevangenis waar ze zat voor de moord op haar zoontje. Ze moet in het reine zien te komen met het verleden. Regie: Philippe Claudel. Met: Kristin Scott Thomas, Elsa Zylberstein, Serge Hazanavicius, Frédéric Pierrot. In: 22 bioscopen.

Fanny en Alexander

Het was in 1982 de laatste film die regisseur Ingmar Bergman (1918-2007) regisseerde met het grote doek in het achterhoofd. Oorspronkelijk maakte hij dit portret van de uitbundige familie Ekdahl als tv-serie, maar hij heeft er zelf ook een kortere versie van gemaakt voor de bioscoop van nog altijd drie uur. Bergman roept de wereld op van de gegoede burgerij begin 1900 in een film die vrolijk, dreigend en spannend is. Regie: Ingmar Bergman. In: Filmmuseum, A’dam; Filmhuis, Den Haag.

Sex and the City 

Filmisch gebeurt er niet opwindends. Inhoudelijk lijkt de plot van Sex and the City op tal van andere formulefilms uit Hollywood. De Bouquetreeks uitgeserveerd als Oorlog en Vrede vindt filmredacteur Bas Blokker.

Maar de veertigers Carrie, Charlotte, Miranda en Samantha hebben miljoenen fans en redacteur Sandra Heerma van Voss heeft zich gelaafd aan een paar goed aangeklede, geestige lotgenotes. Regie: Michael Patrick King. Met: Sarah Jessica Parker, Kim Catrall, Cynthia Nixon, Kristin Davis, Chris Noth. In 108 bioscopen.

La Léon

De leeuw is de naam van de veerboot die dagelijks over de Parana vaart, een rivier in het geïsoleerde noordoosten van Argentinië. De debuterende Argentijnse regisseur Santiago Otheguy (1973) richt stil en met een poëtisch observatie vermogen zijn camera op het water en op veerman Turu, een houtkapper die worstelt met zijn machismo, zeker als een van zijn collega’s homoseksueel blijkt te zijn. Regie: Santiago Otheguy. Met: Jorge Román, Daniel Valenzuela. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam.