Naakt dansen in de seventies

Zijn echte naam is Quentin Leo Cook, wij kennen hem als Fatboy Slim, zijn vrouw noemt hem Norman en met zijn nieuwste project verschuilt hij zich achter de naam The Brighton Port Authority (The BPA). Al is verschuilen eigenlijk een understatement, aangezien hij volgens de biografie op My Space ontkent als je hem vraagt of hij er iets mee te maken heeft. Volgens diezelfde, duidelijk gefingeerde biografie was The BPA tot september vorig jaar een soort mythe in Engeland: iedereen had wel eens verhalen over dagenlange warehouse-feesten en wilde jamsessies in de jaren zeventig gehoord, niemand was er ooit bij geweest. Of het muzikale project daadwerkelijk had plaatsgevonden, wist geen mens zeker. Tót er vorig jaar een doos vol oude opnames gevonden werd in een verlaten loods in Brighton.

Momenteel staan drie nummers op My Space, een volledig album volgt later dit jaar. Behalve de herkenbare beats van Fatboy Slim, horen we Iggy Pop op de The Monochrome Set-cover He’s Frank en rapt de tweeëntwintigjarige Dizzee Rascal op Toe Jam. Van dat laatste nummer, dat ook de eerste single zal zijn, staat sinds vorige week een leuke clip online. Geheel in stijl met de zogenaamde jaren zeventig achtergrond van het project en de in die jaren populaire ‘swingfeestjes’ zien we een groep naakte mannen en vrouwen een aantal simpele choreografieën uitvoeren. Maar het zijn niet zozeer deze danspasjes, als wel de strategisch over de naakte lijven geplaatste en over het scherm dansende zwarte balkjes die de clip maken. Daarmee komt Cook na het geniale door Spike Jonze geregisseerde Praise You en de video van Weapon of Choice met een dansende Christopher Walken, wéér met een bijzondere clip.

www.myspace.com/thebpa