Met een stylist langs bijzondere winkels

Voor 59 euro ontdek je fashion hotspots in Rotterdam en vertelt een stylist welke ontwerpen bij jou passen.

Niet voor iedereen geschikt, wel voor modefreaks.

Deelnemers aan de Fashion Tour van AroundTown passen kleding in Shopper. Foto Walter Herfst Rotterdam, juni 2008 Fashion tour in design kledingwinkel Shopper. Foto: Walter Herfst winkels kledingwinkels Herfst, Walter

„Eigenlijk mag ik geen grijs meer kopen”, zegt Rinske Brand. Ze komt uit het pashokje van kledingwinkel Ginza gestapt. Ze werpt een vragende blik richting modeontwerpster en styliste Kirsty Nagel (31). „Het staat je goed hoor”, zegt Nagel. „Draag er wel een sprekende lipstick bij.”

Een dag lang is Kirsty Nagel als gids op stap in Rotterdam. Een groepje van negen vrouwen en een man volgt haar van de ene fashion hotspot naar de andere. Ze hebben zich opgegeven voor de Fashion Tour. Hiermee haakt evenementenorganisatie AroundTown in op het charmeoffensief dat de stad Rotterdam is begonnen. Onder de naam La City richt de stad zich deze zomer specifiek op vrouwelijke bezoekers. Ook zij moeten ontdekken wat de stad aan de Maas te bieden heeft.

Deze zaterdag begint bij de kubuswoningen, waar we op beachcruisers stappen. De witte lage fietsen met roze bloemetjesmotief trekken bekijks. Als karavaan fietsen we kriskras door het centrum en stoppen we bij drie exclusieve kledingwinkels die we volgens styliste Nagel „zeker moeten kennen”. Maar eerst staat een workshop op het programma.

Wat is mode, is de grote vraag. We worden aan het denken gezet. In een zaaltje van café Engels bij het Centraal Station brengen we onze modeprognose in beeld, met behulp van modemagazines, schaar, plaksel en stiften. De resultaten lopen uiteen. Een vaak gehoorde prognose is dat globalisering zal zorgen voor een grotere mix van kleding uit verschillende culturen. Tot zover zelf nadenken. We gaan op stap en hoeven vanaf nu alleen te luisteren en te kijken.

De eerste stop is Shopper, anderhalf jaar geleden opgericht door de dertigers Vanessa Erasmus en Esmé Umarella met het doel „creatieve mensen zichtbaar te maken”. Er hangt kleding van vrij onbekende ontwerpers. „Voor ons is het leuk om te proberen wat aanslaat”, zegt Umarella. „Door wat blijft hangen, weten we wat mensen leuk vinden.” De eerste tien minuten kijken de deelnemers van de Fashion Tour voorzichtig rond, maar al snel worden jurkjes, jasjes en shirts gepast. Als we de winkel uitlopen, zijn al twee vrouwen geslaagd.

Eigenlijk staat het niet op het programma, maar enkele panden verder zit Ginza. Deze winkel van modestyliste Margareth West heeft een kleine collectie vrij basic kledingstukken. West koopt tijdens reizen her en der kleding en biedt ze te koop aan in haar winkel. Het zorgt voor een ratjetoe aan merken, maar de kleding is qua stijl wel consistent. Vier deelnemers van de tour lopen met een tasje van Ginza weer naar buiten.

Minder basic zijn de collecties die hangen bij Nieuwe Ontwerpers, ontdekken we na de luxe lunch in café Dudok. Henk Koers en Dick van der Vlies hebben op non-profit basis een winkel waar ontwerpers hun collecties kunnen presenteren. Van der Vlies: „Wij kiezen voor nieuwe, niet per se jonge, ontwerpers die iets origineels maken. We letten op kwaliteit en afwerking.” Ontwerpers kunnen een rek ‘huren’, voor een periode van minimaal drie maanden.

Ontwerpster Fenny Faber (22), die haar collectie presenteert bij Nieuwe Ontwerpers, laat ons zien hoe die tot stand is gekomen. Haar fascinatie voor geometrische vormen is duidelijk zichtbaar. Toch valt het soms hoekige textiel charmant om het vrouwenlichaam heen. En weer is het bingo: meerdere vrouwen schaffen een exclusief kledingstuk aan.

De deelnemers die minder passen en meer kijken, drentelen relatief snel weer richting uitgang. „Wat duurt zo’n dag lang hè”, zegt een van hen. Voor modefreaks is deze tour geschikt, maar nieuwsgierigen die alleen willen rondkijken moeten veel wachten. En luisteren naar gesprekken over grijstinten, lichaamstypen en het combineren van stijlen.

Bij Aspirations, de laatste stop, gaat het er anders aan toe. In deze kleine winkel, van de stichting Designer Support, hangen kunstwerkjes. Iedereen kijkt nu geïnteresseerd rond. In deze winkel ligt de drempel wat hoger. Dit adres is vooral geschikt voor mensen met specifieke wensen, die een exclusief kledingstuk willen laten ontwerpen en maken. Lucille de Smit-Wong runt de stichting, waar jaarlijks diverse binnen- en buitenlandse kledingmakers stage lopen. Haar motto: ‘kunst moet draagbaar zijn.’ Maar voor kunst zijn de deelnemers vandaag blijkbaar niet in, want iedereen laat het hier bij kijken.

Wil je ook deelnemen aan een Fashion Tour? Dat kan morgen, 28 juni, 5 juli en 12 juli. Je bent op pad van 10 tot 17 uur en betaalt 59 euro, incl. koffie met gebak, lunch en cocktail. Meer informatie vind je op: www.aroundtown.nl