Met driewieler zeilen op het droge

Op het ligfietsevenement Cycle Vision, dit weekeinde in Amsterdam, is een nieuw concept op wielergebied te zien: de whike.

Zeilen;Fietsen;Windenergie;Windsurfen zeilwagens

Denk je dat je alles hebt gehad op fietsgebied, komt een ligfiets met een zeil voorbij suizen.

De zeil-ligfiets van ontwerper Fredjan Twigt onder de naam Whike werd begin juni geïntroduceerd. De Whike heeft een zeil van 1,6 vierkante meter, met in het onderlijk een groot venster voor het zicht. Het zeil heeft geen giek en slechts een kleine uitslag, zodat medeweggebruikers er geen last van hebben. De flexibele carbon mast is sterk genoeg om rukwinden op te vangen. Ook de deltaconstructie geeft extra stabiliteit.

Tijd voor een proefrit. De testroute gaat vanuit Amsterdam-Zuidoost over de dijk van het riviertje de Holendrecht van Abcoude naar Amstelveen. Een open Hollands en winderig landschap. Op de slingerende dijk trekt de Whike veel bekijks. Koeien stoppen met grazen, paarden galopperen verschrikt weg. De vele fietssenioren kijken jaloers naar het gemak waarmee de Whike-fietser zich voortbeweegt. Op de heenweg met af en toe tegenwind blijkt dat de Whike het alleen al als ligfiets goed doet. Zonder veel moeite gaat het met een gangetje van 25 km per uur. Op stukken met echte tegenwind leveren mast en zeil geen grote hinder op – maar dat kan ook komen door de matige windkracht.

Op de terugweg moet de Whike het voordeel van het zeil echt bewijzen. De wind, naar schatting een kleine windkracht 3, levert extra snelheid. Waait het maar harder! Later vertelt de ontwerper dat je op de Whike – net als op de zeilwagens die op het strand worden gebruikt – de schoot ‘snaarstrak’ moet aantrekken. Het zeil staat in principe altijd vast. Bij het remmen schiet de schoot door de ‘quick release’ gelijk los. Met dit zeiloppervlak kun je volgens de makers een maximum snelheid halen tot 60 km per uur. Ga je sneller, dan wordt kracht van de ‘schijnbare tegenwind’, opgewekt door de eigen snelheid, steeds groter. Er zijn plannen voor grotere zeilen, stijve zeilen en voor een aerodynamische cocon over de fiets.

Qua prijs is de Whike vergelijkbaar met de Greenmachine. Deze nieuwe ligfiets won in 2007 een prestigieuze prijs op de internationale fietsbeurs Eurobike. Vooral de volledig opgesloten aandrijving is een belangrijke innovatie. Hierdoor is geen slijtage meer van ketting en naven door regen, modder of pekel. De speciale naaf – ook helemaal afgesloten – met 14 versnellingen maakt het mogelijk in stilstand te schakelen. Door deze vernieuwingen is de prijs van de Greenmachine, net als de Whike, rond de 3.500 euro.

Die hoge prijs hangt aan veel ligfietsen. Een nieuwe aanbieder op de ligfietsmarkt heeft er daarom voor gekozen om juist op prijs de concurrentie aan te gaan. Raptobike biedt een model aan van rond de 1.000 euro. Later dit jaar volgt een tweede model. Het frame komt uit het Verre Oosten, onderdelen her en der uit Europa en de fiets wordt in Nederland geassembleerd.

De Whike, de Raptobike en de Greenmachine zijn – naast veel andere ligfietsen – te zien op het ligfietsevenement, Cycle Vision, 21 en 22 juni in en rond het Velodrome op sportpark Sloten in Amsterdam.

Meer informatie op www.cyclevision.nl