LinkedIn doet het beter dan Facebook

Sociaal netwerken via internet is uitgegroeid tot een serieuze branche. Dat wordt duidelijk uit de jongste financiering van LinkedIn, een website die zich ten doel stelt professionals met elkaar in contact te brengen, in plaats van middelbare scholieren die uit zijn op een afspraakje.

Door de investering van 53 miljoen dollar (34 miljoen euro) van investeringsmaatschappij Bain en anderen wordt de site gewaardeerd op 1 miljard dollar – een groot verschil met de waardering van Facebook van 15 maal dat bedrag in oktober vorig jaar. Toch groeit LinkedIn sneller en heeft het waardevollere gebruikers.

Het bedrag van 240 miljoen dollar dat Microsoft acht maanden geleden op tafel legde voor 1,6 procent van Facebook waardeerde dat bedrijf op het astronomische niveau van 100 maal de omzet. Vergelijk dat eens met de investering van Bain, die LinkedIn waardeert op 10 maal de verwachte omzet van 100 miljoen dollar dit jaar.

Maar hoewel Facebook wereldwijd het grootste sociale netwerk is, heeft LinkedIn het in een paar belangrijke categorieën verslagen. Om te beginnen weet LinkedIn, met een groei van 361 procent tussen april 2007 en april 2008, zesmaal sneller gebruikers te werven, aldus Nielsen Online.

Deze gebruikers zijn ook aantrekkelijker voor de adverteerders, want de kans dat ze meer dan 100.000 dollar per jaar verdienen is groter dan bij Facebook, en de kans dat ze een middelbare opleiding hebben gevolgd is bijna tweemaal zo groot, aldus ratingbureau Quantcast.

LinkedIn is misschien ook beter in staat een economische inzinking te doorstaan. Het bedrijf verwacht dit jaar slechts een kwart van zijn omzet te ontlenen aan de zeer conjunctuurgevoelige markt voor onlinereclame. De rest vloeit voort uit luxeabonnementen en instrumenten voor de werving van personeel.

Dat wil niet zeggen dat LinkedIn binnenkort voor een leuk bedrag zal worden verkocht. De topman heeft gezegd dat hij een verkoop voor 1 miljard dollar niet eens wil overwegen. En sociale netwerken moeten nog veel beter leren hoe ze hun gebruikers te gelde kunnen maken. Maar LinkedIn zorgt wel voor wat gezond verstand in een overenthousiaste sector.

Jeff Segal

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com