Franse regisseur Delannoy (100) overleden

De Franse regisseur Jean Delannoy is woensdag op honderdjarige leeftijd overleden in zijn woning in Guainville, zo’n veertig kilometer ten westen van Parijs. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt.

Delannoy, in de jaren dertig in het filmvak begonnen als cutter, was een gevierd filmer die in de jaren veertig en vijftig zijn grootste successen boekte en hoofdprijzen won op de filmfestivals van Cannes, Venetië en Berlijn.

Zijn bekendste films zijn L’éternel retour (1943), naar een scenario van schrijver en beeldend kunstenaar Jean Cocteau, La symphonie pastorale (1946), naar een roman van André Gide, Les jeux sont faits, (1947) naar de roman van Jean Paul Sartre en Dieu a besoin des hommes (1950) naar een roman van Henri Queffelec.

Uit dat rijtje blijkt wel Delannoy’s affiniteit met literatuur. Dat was ook precies waar hij in de late jaren vijftig op werd aangevallen door een nieuwe lichting critici en regisseurs die onder de vlag van de Nouvelle Vague de filmwereld bestormden. Voor mensen als de filmcriticus André Bazin en regisseurs als François Truffaut en Jean-Luc Godard was Delannoy een ‘academicus’, een man die plaatjes maakte bij verhaaltjes en geen metteur en scène, laat staan een auteur. In een befaamd artikel schreef Truffaut dat het slechtste werk van Jean Renoir nog altijd gunstig afstak bij het beste van Delannoy.

Delannoy schreef in een reactie dat hij in twintig jaar film maken niet eerder zulke infame kritiek had gekregen. Hij ging er overigens niet minder om filmen. Hij maakte kostuumdrama’s als De klokkenluider van de Notre Dame (1956, met Anthony Quinn en Gina Lollobrigida) en policiers als Maigret tend un piège (1958, met Jean Gabin).

Delannoy bleef tot 1995 als regisseur werken. In dat jaar rondde hij Marie de Nazareth af, een film die buiten Frankrijk alleen in Polen de bioscoop haalde.