Spontaan bewegen op bevel bij Oumou

Concert Amsterdam Roots Festival. Ana Moura en Oumou Sangare.Gehoord : 18/6 Concertgebouw, Amsterdam. Het festival wordt vanavond t/m zaterdag voortgezet in Tropentheater, Paradiso en Melkweg. www.amsterdamroots.nl

Ana en Oumou, twee brave schooljuffrouwen die, zo jong als ze zijn, al totaal zijn vastgeroest in hun onderwijsbaan. Daar leek het gisteren op in het Concertgebouw waar twee succesvolle zangeressen niet verrasten en daar zelfs geen poging toe deden.

Toen Ana Moura vier jaar geleden voor het eerst in het Concertgebouw stond was ze de beschermelinge van gitarist/liedjesschrijver Jorge Fernando die zelf het grootste deel van de show stal. Sinsdien heeft Moura zonder hem half Nederland ‘gedaan’ maar gisteren was Fernando er weer bij.

En nu begon haar concert opnieuw met diens Guitarra Triste, zong ze opnieuw diens fraaie Por um Dia en gunde ze hem opnieuw een eigen show. Dat Ana één liedje zonder microfoon zong en daarna afsloot met een liedje samen met het publiek was even voorspelbaar als de inhoud van haar praatjes, met als enige nieuwtje dat de drank port uit Portugal komt.

De uit Mali afkomstige Oumou Sangare heeft grotere ambities dan haar Portugese collega. Ze wil een brug slaan tussen de traditie en moderniteit en kritisch commentaar leveren op de machocultuur waarin ze leeft. Het mengen van oude en nieuwe instrumenten – de n’goni en elektrische gitaar, het westers drumstel en de djembé-trommel – blijkt echter niet eenvoudig. De band wil graag flink swingen maar dat botst met de boodschap die Sangare, couplet na couplet, in samenspraak met haar koortje wenst te brengen. Dat niemand een woord van haar teksten verstaat, lijkt haar ook niks uit te maken.

Dan plotsklaps, een kwartier voor het eind, lijkt verbale boodschap niet meer van belang. De drummer heft krijgshaftig zijn stokken boven het hoofd en het publiek komt alsnog onwennig uit de zetels. Of het speelkwartier is of diploma-uitreiking, dat is niemand duidelijk, wel is zeker dat men nu mag dansen. Spontaan bewegen op bevel; hoe gaat dat in een halfvolle klas, met uitsluitend Hollands volk dat op tijd met de tram naar huis wil?